Nika Mausa personālizstāde “Ielūgums etīdei”

kim? Spīķeri, Maskavas iela 12/1

Berlīnē un Ņujorkā dzīvojošais mākslinieks Niks Mauss (Nick Mauss) sadarbībā ar kuratori Egiju Inzuli kim? Laikmetīgās mākslas centra 1. stāva izstāžu telpai ir izstrādājis specifisku etīdi: formas, domas un konteksta vingrinājumu telpas instalācijas veidolā.


Emīlijas Benjamiņas vasarnīcas Majoros fasāde
Niks Mauss (Nick Mauss). Bez nosaukuma. Glazēta keramika. 27.94 x 38.1 cm. 2011


Nika Mausa pieeja darbam ar vēsturiskām atsaucēm mākslinieciskas izpētes virzienā ļauj mainīt skatu uz tādām tradicionālām disciplīnām kā glezniecība un skulptūra, attālinoties no teorētisko pieņēmumu bagāžas un postmodernām apropriācijas stratēģijām. Nika Mausa darbos vēsturiskas atsauces tiek atsvešinātas no to oriģinālā konteksta, tās iekļaujot jaunā kolāžā, kurā jau pabeigti (izstāstīti) stāsti, caur laikmetīguma prizmu skatīti, tiek izgaismoti jaunas perspektīves rakursā. Mausa interese lietišķajā un dekoratīvajā mākslā, kā arī eksponēšanas formātā kā pastāvīgā metodoloģijā, izstādēs tiek iesaistīta formāla personiski kodēta konteksta izstrādē, caur kuru iespējams izprast vēstures nozīmi šodienas apzināšanā, uzsverot personīga vēstures lasījuma izstrādes nepieciešamību.

Nika Mausa piegājiena uzsvars veltīts vēstures “negadījumiem”, kas nereti ir būtiskāki par hrestomātiski svarīgiem un aprobētiem notikumiem. Atsevišķa uzmanība tajos tiek piešķirta diskursa virziena maiņām un to ierakstiem noteiktos objektos, valodas lietojumā vai reālos mākslas darbos. Šādu objektu izmantojums un valodas īpatnības var uzrādīt intelektuālu ziņkāri, kas līdzās lielu personību veidojošiem momentiem manifestējas paralēlā sižeta pierakstos.  

Nika Mausa (*1980) jaunākās personālizstādes bija skatāmas 303 galerijā Ņujorkā (2012), Midway Contemporary Art Minneapolis (2011), FRAC Champagne-Ardenne (2011), Galerijā NEU Berlīnē (2010). Sadarbībā ar Kenu Okiši Niks Mauss izstrādāja sesto Ņujorkas izstāžu telpas White Columns ikgadējo grupas izstādi (2011). Niks Mauss tiek regulāri aicināts dalībai grupu izstādēs starptautiski atzītu mākslas institūciju izstāžu telpās visā pasaulē, to skaitā pieminama Nick Mauss dalība 2012. gada Ņujorkas Whitney bienālē. Pašlaik Niks Mauss ir viesprofesors HFBK, Hamburgas tēlotājmākslu augstskolā.


Niks Mauss. Etīde dekoratīvam gleznojumam. 2012.
 
Izstādi “Ielūgums etīdei” pavadošie pasākumi š.g. 9. februārī norisināsies Jāņa Akuratera muzejā (no plkst. 14.00 – 18.00, Ojāra Vācieša ielā 6a, Rīgā) un kinoteātrī K.Suns (plkst. 21.00, Elizabetes ielā 83/85, Rīgā).

Jāņa Akuratera muzejā būs klausāms mākslinieka Karla Holmkvista (Karl Holmqvist) lasījums par Ezru Paundu (Ezra Pound), vorticismu un planētas nemieru, kā arī karsta groka pavadījumā tiks atskaņota mākslas zinātnieka Magnusa Šēfera (Magnus Schaefer) sastādīta mūzikas izlase, aptverot sekojošu autoru un apvienību kompozīcijas: Brian Eno, Fibo-Trespo, Eno/Moebius/Roedelius, Kjetl D Brandsdal, The Durutti Column, Grab Grab the Haddock, Gastr del Sol, Marine Girls, Microstoria, Gas, Robert Ashley, Young Marble Giants u.c.

WORD TEXT VORTEX
–Karla Holmkvista (Karl Holmqvist) lasījums

 
Prezentācijā-lasījumā, kas š.g. 9. februārī no plkst. 14.00 līdz 18.00 norisināsies Jāņa Akuratera muzejā, Berlīnē dzīvojošais zviedru mākslinieks Karls Holmkvists dalīsies izpētes materiālā par literāta Ezra Paunda dzīves un daiļrades aspektiem. Dzejnieka raksturīgā slaveni ietrenētā distancēti novērojošā nostāja savos rakstu darbos, kuros viņš bieži iekļāva netulkotus citātus oriģinālvalodās, kā arī citus tekstu aizņēmumus, noveda Paundu līdz dvīņu katastrofām, Musolīni fašistu režīma atbalstu Otrā pasaules kara laikā un tālāk sekojošu arestu ASV, kur Paunds tika apsūdzēts nacionālā nodevībā. Šie dramatiskie notikumi ir Karla Holmkvista prezentācijas orientācijas punkti, kā arī pārdomu par mākslas iespējamo pozīciju šodienas sabiedrībā, veicinātāji. Situācijā, kad māksla šķiet pozicionēta kaut kur starp elitāru izslēgšanu un demokrātisku instrumentu pašizpausmei, rodas jautājums, vai varbūt iespējami ir abi. Veids, kādā par to tiek runāts jeb valoda pati par sevi šķiet cirkulē kaut kur starp nevajadzīgu žurnālistu trūkumiem izteikties precīzi un nebeidzamajiem simbolismiem, dubultnozīmēm, divdomībām un idiomām, kas atrodamas dzejā (un citu sapņu dramaturģiju analoģijās).  

Izraksti no šīs prezentācijas tiks publicēti izdevniecības JRP|Ringier sadarbībā ar Kunsthalle Zürich un Bergen Kunsthall veidotajā izdevumā, kas iznāks 2012. g. pavasarī.
Ieeja pasākumā bez maksas.

Karls Holmkvists (*1964) caur dažādu formātu (publikācijas, video, performances, instalācijas un skulptūras) izmantojumu strādā valodas eksperimentu nolūkiem. Holmkvista rakstīšanas veids balstīts plašā referenču sistēmas izmantojumā, kā arī atmiņas treniņu nolūkos, atkārtojot citātus un spēji mainot to sākotnējo nozīmi. Holmkvista darbu iespaido kolektīva rakstība, "atrastā" valoda, letrisms un cita rakstura mēģinājumi valodu vadīt automātiski, ignorējot tās linearitāti un racionalitāti. Karls Holmkvists daudzkārt piedalījies grupu izstādēs atzītās izstāžu telpās visā pasaulē, to skaitā “Illuminations” ietvaros, 2011. gada Venēcijas bienālē, The Serpentine galerijas Londonā organizētos “The Poetry Marathon” un “Manifesto Marathon” un “Ecstatic Alphabets”, kas 2012. g. maijā norisināsies Ņujorkas Modernā mākslas muzejā.

Kinoteātrī K. Suns š.g. 9. februārī, plkst. 21.00 norisināsies Nika Mausa izstrādāta mākslinieku filmu programma “Nepilnīgs Saraksts”, ko pavadīs programmas autora lasījums. Programmmā iekļautas Ivonnas Raineres, Roberta Brēra, Nīnas Konemanes, Meganas Salivanes un citu autoru filmas.
Ieejas maksa – 2.60 LVL, studentiem un pensionāriem – 2.10 LVL.

Izstādi "Ielūgums Etīdei" pavadošo programma tiks noslēgta š.g. 24. februārī kinoteātrī K.Suns rādot Džona Keidža 1992. gadā uzņemto filma “One11 with 103”.
Ieejas maksa – 2.60 LVL, studentiem un pensionāriem – 2.10 LVL.

“Nepilnīgs Saraksts”, Vakara programma:

•    “Imperfect List”, Big Hard Excellent Fish, 1990
•    Vēstule no Dagobert Peche priekš Mathilde Junger, 1915
•    Jun Ropé reklāma
•    “Blazes”, Robert Breer, 1969
•    “Line”, Yvonne Rainer, 1969
•    “Feelings”, kadrs no Nina Simone dzīvā koncerta Montreux, 1976
•    “70”, Robert Breer, 1970
•    Izraksti no Giorgio de Chirico “Mysterious Baths”,
    John Ashberry izpildījumā
•    “Dance Session 1”, Megan Sullivan, 2011
•    Bernadette Corporation modes skates dokumentācija
•    “Apple Cars Dokumentation”, Nina Könnemann, 2000

Paldies par atbalstu: Valsts Kultūrkapitāla fonds, ASV vēstniecība Latvijā, GB Agency, Galerie NEU, Gētes institūts Rīgā, ABLV Charitable Foundation, LNMM, LMC, Memoriālo muzeju apvienība, VA Rakstniecības un mūzikas muzejs, Kino Galerija, Lux Express, Neputns, Studija, Kolonna, Barton&Guestier vīni, Valmiermuižas alus, restorāns Kitchen, pateicība Veilandu ģimenei, VKN.
 


kim?