Izstādes "Lūzuma punkts: Katrīnas Bigelovas dzīve mākslā" filmu programma

kim? 

kim? laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Kino Galeriju aicina uz izstādes “Lūzuma punkts: Katrīnas Bigelovas dzīve mākslā” pavadošo filmu programmu.

17.12. 19.00: Katrīnas Bigelovas un Montija Montgomerija filma “The Loveless” (“Nemīlētie”)
13.01. 19.00: Lizijas Bordenas filma “Born in Flames” ("Liesmās dzimušie")

Filmas tiks demonstrētas kinoteātrī K. Suns, Elizabetes ielā 83/85.

Ieejas maksa: 2,60
Studentiem un pensionāriem: 2,10

Filma “Nemīlētie” ir veidota 1982. gadā. Izstādes autors, franču kurators Benžamēns Torels, savu izvēli izstādes kontekstā pamato: “Kaut arī rakstīta un režisēta kopīgi ar Montgomeriju, Katrīnas Bigelovas pirmā pilnmetrāžas filma “Nemīlētie” dod priekšstatu par viņas pieejas oriģinalitāti. Ar neatkarīgu finansējumu, tuva eksperimentālajam kino stāsta izvēlē un režijā, filma neko daudz neatgādina Holivudas produkciju un tās plaši ekspluatēto žanru – biker movie. “Nemīlētie” motobraucēji tikpat labi atgādina road movie tēlainību ar fantāziju rosinošo Marlona Brando tēlu “Nepieradinātajā” (The Wild One) vai Denisa Hopera Easy Rider, cik satraucošo Keneta Endžera Kustom Kar Kommando ikonogrāfiju: hromēti motocikli un ādas apģērbs, ko piepilda vīrišķīgs erotisms, sniedzas līdz pat nacistiskai simbolikai. Katrīna Bigelova nojauc identificēšanās spēli un naratīva loģiku un sniedz pati savu simboliku ar tās atribūtiem. Roberta Gordona vadītajai motociklistu bandai drīzāk raksturīgs enerģijas trūkums nekā uzbudinājums: darbībā – sarunas par motocikliem, trenēšanās naža mešanā, deju mēģinājums – ir kaut kas rituāls, atkārtots un statisks. Filmas galvenais varonis Venss, ko spēlē Vilems Defo, sākumā ir tipisks, vienlaikus fascinējošs un biedējošs, spēcīgi seksualizēts motociklists, taču pēc ainas, kurā viņš pārtrauc savu vientuļo braucienu, lai nomainītu riepu avarējušam autobraucējam un pēc tam par to izspieztu naudu, viņš visu laiku tiek rādīts apstājies, pārdomās iegrimis vai pasīvs. “Nemīlēto” personāži liekas jau aprakstīti (motociklistu banda, pavedinātās meitenes, piedienīgā sabiedrība, ko viņi apdraud), tāpat arī vietas, kurās viņi darbosies (klusa un mierīga pilsētiņa, benzīna tanks vai garāža, vakariņas un bārs), taču stāstā tas nav izmantots. Lēna un nenoteikta, filma pasvītro attiecības, baikeru žestus, kas nemitīgi izrādās paši sev. To vēl pasvītro skaņu celiņa ārpus laika esošie rokenrola gabali, melanholiski Džīna Vincenta un Edija Kohrana atdarinājumi, līdz kamēr parādās Marinas Kenteres tēlotais, ļoti netipiskais sieviešu personāžs. Tas, sākot ar sarkano lūpu krāsu līdz spilgti sarkanajam auto, atrisina pārējo filmas daļu. Kentere ienes stāstā dinamiku, pat traģiku: viņa pārguļ ar Vensu motelī, kur viņu pieķer incestu piekopjošais tēvs, viņa to nogalina un filmas noslēgumā izdara pašnāvību. Tādējādi vardarbība un pulsējoša seksualitāte beidzot izlaužas dienas gaismā un nav mežonīgas un nelūgtas viešņas vai svešinieces šajā stāstā, bet veido apslēpto un perverso mazpilsētas ģimenes realitāti, ellišķīgu vietu, kuras apraksts šeit apsteidzis "Tvinpīku". Vardarbība, trīsas, stils, kas piešķir vērtību motociklistu filmām, vairs netiek likti lietā, lai aktualizētu mītu par klejojošo bruņinieku, svešinieku, kas var glābt sabiedrību, ziedojot sevi; vardarbības un seksuālas vēlmes artikulēšana, ņemot vērā homoerotisko motociklista pievilcību, ļauj Bigelovai parādīt sievietes tēlu tādā vērtību sistēmā, kas parasti tiecas to iznīcināt.”

Režija un scenārijs: Kathryn Bigelow, Monty Montgomery

Lomās:  Willem Dafoe, Robert Gordon, Marin Kanter, J. Don Ferguson, Tina L'Hotsky, Lawrence Matarese, Danny Rosen, Phillip Kimbrough, Ken Call, Elizabeth Gans, Margaret Jo Lee, John King, Bob Hannah

13. janvārī filmu programma tiks turpināta ar režisores Lizijas Bordenas (Lizzie Borden) darbu "Born in Flames" ("Liesmās dzimušie", 1983), kurā Bigelova ir redzama nelielā lomā. Tā ir dokumentālā stilistikā uzņemta feministiska zinātniskās fantastikas filma, kas pievēršas tādiem tematiem kā rasisms, šķiriskums, seksisms un heteroseksuālisms alternatīvā sociāldemokrātiskā ASV.

Paldies: Kino Galerijai un kinoteātrim K. Suns


kim?