North by Northeast: Latvijas paviljons 55. Starptautiskajā mākslas izstādē – Venēcijas biennālē

kim? 

 

Latvijas paviljons 55. Vēnēcijas biennālē
Ziemeļi - Ziemeļaustrumi / North by Northeast
1.jūnijs – 24.novembris, 2013

Mākslinieki: Kaspars Podnieks, Krišs Salmanis
Komisāres: Zane Čulkstēna, Zane Onckule
Kuratores: Anna Bārlova (Anne Barlow), Kortnija Fina (Courtenay Finn), Alise Tīfentāle
Organizē: kim? Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Art in General (www.artingeneral.org)

 

55. starptautiskajā Venēcijas mākslas izstādē Latviju pārstāv mākslinieki Kaspars Podnieks un Krišs Salmanis. Projekta kuratoru komandu veido Ņujorkas mākslas telpas Art in General vadītāja Ena Bārlova, kuratore Kortnija Fina un mākslas vēsturniece Alise Tīfentāle.
Ekspozīcijā ar nosaukumu North by Northeast (Ziemeļi - Ziemeļaustrumi) izstādīti jauni, īpaši Arsenāla telpai veidoti mākslinieku Kaspara Podnieka un Kriša Salmaņa darbi. Atklājot mākslinieka attiecības ar reālo un vienmēr mainīgo cilvēku veidoto pasauli, tostarp iztēlotajām Eiropas robežām un centriem, Podnieks un Salmanis pēta un izgaismo identitātes, nenoteiktības un starpstāvokļu jēdzienus.


MĀKSLINIEKI

KASPARS PODNIEKS

Patiesi, Podnieka fotogrāfijas var atgādināt slavenos Viktorijas laikmeta pēcnāves portretus, kuros nesen mirušais tika rūpīgi atbalstīts sēdus, lai pēdējo reizi tvertu viņa klātbūtni dzīvo vidū. Šo figūru pozas bieži šķiet nedabiskas – tāpat kā Podnieka fotogrāfijās, jo ir augstākajā mērā nedabiski, ka cilvēkiem jābalansē uz niecīgas platformas vairāk nekā pieces metrus virs zemes, lai iemūžinātu savu veidolu. Tas neapšaubāmi ir ļoti neierasts un arī fiziski neērts stāvoklis. Šajā gadījumā nav iespējams runāt par pozēšanu kā "no tēlu repertuāra izvēlētu izteiksmju uzlikšanu". It kā nedabiskās un sasaistītās pozas nosaka drīzāk ārēji apstākļi, neatstājot modeļiem īpaši plašas izvēlēs iespējas. Šī ārkārtējā ķermeniskā pieredze izraisa mazliet izmainītu apziņas stāvokli, kas atspoguļojas zemnieku sejas izteiksmēs un ķermeņa valodā kā zināms saspringums, intensīvas koncentrēšanās atmosfēra, kas papildina kopumā neomulīgo fotogrāfiju iedarbību.

 

/Fragments no kuratores Alises Tīfentāles esejas „Kas tieši ir tas, kas padara latviešu mākslu tik atšķirīgu, tik latvisku?” North by Northeast katalogā/ 

 


Kaspars Podnieks (dz. 1980. g) piedalījies izstādēs kopš 1998. gada. Viņa darbu vidū ir gan fotomāksla un video, gan instalācijas un vides objekti. Nesenākās kopizstādes: Viensētas paaudze: attēls, atmiņa un fikcija Baltijā / Generation of the Place: Image, Memory and Fictions in Baltics (2012) Kauņā, Lietuvā; Preview Berlin (2011) Berlīnē, Vācijā; Dzīve mežā / Life in the Forest (2011), Belostokā, Polijā. Personālizstādes:Neparasta vieta / Unusal Place (2010) un Savienotie trauki / Communicating Vessels (2011) kim? Laikmetīgās mākslas centrā Rīgā, Latvijā.
Kopš 2005. g. Kaspars Podnieks aktīvi līdzdarbojies sava dzimtā ciema – Drustu – sociālajā un politiskajā dzīvē – bijis Drustu pagasta padomes deputāts (kopš 2005. g.), Drustu pagasta padomes priekšsēdētāja vietnieks un Raunas novada domes deputāts (kopš 2010. g.).

 

KRIŠS SALMANIS

Salmaņa izvēlētais koks kalpo kā liecība par pretējo, par izmisīgu cīņu ļoti mazā un ekonomiskās grūtībās nonākušā valstī, kuru novājinājis augstais bezdarba līmenis un darbaspēka emigrācija. Viena koka likvidēšana norāda uz plaša mēroga mežu izciršanu Latvijā, kur, izķēmojot lauku ainavu, daudzviet rēgojas izcirtumu pleķi. Šī neskartā, dabiskā ainava bijusi nozīmīgs 19.gadsimta beigu un 20. Gadsimta sākuma nacionālās identitātes veidošanās elements, un meža motīvi bija ļoti raksturīgi arī Vilhelma Purvīša – ievērojama šī laika perioda Latvijas gleznotāja un Salmaņa un Podnieka absolvētās Latvijas Mākslas akadēmijas dibinātāja glezniecībā. Šodien ainava nereti tiek pārvērsta kapitālā. Augšas un lejas inversija, maldīšanās starp dzīvo un nedzīvo problematizē identitātes krīzes, nestabilitātes un zaudējuma sajūtas jautājumus.

/Fragments no kuratores Alises Tīfentāles esejas „Kas tieši ir tas, kas padara latviešu mākslu tik atšķirīgu, tik latvisku?” North by Northeast katalogā/


Krišs Salmanis (dz. 1977. g.) strādā fotomākslā, video, instalāciju, animācijas un grafikas jomā un piedalījies starptautiskās izstādēs kopš 1996. g. Jaunākās personālizstādes: Gaisma / Light (2012) CAC Viļņā, Lietuvā; Uzticēšanās trauslums / The Fragility of Trust (2012) galerijā Alma Rīgā, Latvijā; Var jau būt, ka Zeme riņķo ap Sauli, tomēr pasaule griežas ap mani / The Earth may be spinning around the Sun, but the World is turning around me (2011) Raum linksrechts Hamburgā, Vācijā; Kustīgā ainava / Moving Landscape (2011) Mūsdienu mākslas galerijā Brēmenē, Vācijā.
Kopš 2008. g. Krišs Salmanis regulāri raksta par procesiem mūsdienu mākslā vizuālo mākslu žurnālam Studija un citos preses izdevumos.

 

Saistītie ieraksti:

Noslēgusies Latvijas paviljona ekspozīcija "North by Norteast" 55.Starptautiskajā Venēcijas māksas biennālē

Diskusija "LATVIJA VENĒCIJAS MĀKSLAS BIENNĀLĒ. VAI SASNIEGUMU TURPINĀJUMS?" 23.oktobrī 16:30

Venēcijas mākslas biennālē atklāta Latvijas paviljona ekspozīcija North by Northeast.

25. aprīlī Latvijas dalībai 55. Venēcijas mākslas biennālē veltīta preses konference

Venēcijas biennāles Latvijas paviljona ievadizstāde "North by Northeast" Ņujorkā / 5. - 30. marts, 2013 

Latvijas paviljons 55. starptautiskajā Venēcijas mākslas izstādē / North by Northeast 


kim?