kim? Jaunā izstāžu cikla atklāšana 7.februārī 19.00

kim? 

 

kim? Laikmetīgās mākslas centrs ielūdz Jūs uz jaunā izstāžu cikla atklāšanu - Darjas Meļņikovas "A Green Silhouette Of Grey" personālizstādi un Aditja Mandajama (Aditya Mandayam) personālizstādi "Zoon in A Zoot-Suit" Eiropas kultūras galvaspilsētas gada programmas “Gaidot... (Kādas idejas arheoloģija)” ietvaros - š.g. 7. februārī 19:00 - 22:00.

Vakara turpinājums bārā Cita Puse (11. novembra krastmalā 35, Rīgā): no plkst. 22.00 spēlēs Agata.

Uz tikšanos!



A GREEN SILHOUETTE OF GREY
Darja Meļņikova



Vēl pāris pakāpieni līdz krēslai. Šaura līnija caurdur noguruma biezumu. Aizkaru viļņos izgaist nosirmojušas gaidas, atstājot vien kvēpus zem vatētas virsmas.

Neaptveramība.

Domas par rītdienu līdzinās zaļganai miglai bālā ietērpā ar neskaidru smaržu. Neievainojama elegance. Pieskāriens spilvena aukstajai pusei liek siluetiem celties virsotņu formās ap bezdibeņa malu. Klupiens. Kritiens caurumā.

 

Darja Meļņikova. Publicitātes attēls, 2013

 

Personālizstādi veido kontūru un laukumu kopums, kurš skatu iepin estētiskā mezglojumā, atsaucot atmiņā pagājušā gadsimta vidus strāvojumus. Vārdi šeit top par atsauci uz darbiem, astoņos vai vairāk teikumos transportējot ideju par starptelpu kā stāvokli pirms inversijas, kurā īslaicīgi nenoteiktā dominancē spēj uzturēties gan sākuma, gan arī beigu atgriezumi.

Ģeometriskās formas sadurās ar nenoteikto, atklājot nemitīgu uzskatu konfliktu. Mēs dzīvojam konstrukcijās, un mums apkārt ir atsauču rāmji, tomēr daba tos nojauc, atsviež atpakaļ stāvoklī kad tie vairs nav viens veselums.

 

Darja Meļņikova (1984) absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļu. Kopš 2009. gada piedalās grupas izstādēs, to vidū “Noma 00-10” (Rīga, 2009), “What’s Up, Sea?” 10. Raumas Biennāle (Rauma, 2010), “24 Spaces – Cacophony” Malmö Konsthall (Malme, 2013), “You Only Live Thrice” (Malme, 2013), “Sculpture Is Space” Hobusepea (Tallina, 2013). Pirmā personālizstāde “Jaucot līnijas, kārtojot kaudzes” bija apskatāma kim? 2011. gadā. Jaunākais projekts dalība “Literacy-Illiteracy” 16. Tallinas grafikas triennālē Kumu (Tallina, 2014).


Paldies: Kārlim Rubenim un Diānai Boitmanei.

Atbalstītāji: LR Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, kultura.lv,
MagnumNT, Vivacolor, Valmiermuižas alus, Cita Puse, LuxExpress, TNT, VKN.
 

___________________________________________________________________________________

 

ZOON IN A ZOOT-SUIT
Aditja Mandajams

Izstādes atklāšanu pavadīs „Black Mamba” performance: UFO VIP ICI

Projekts norit Eiropas kultūras galvaspilsētas gada programmas “Gaidot... (Kādas idejas arheoloģija)” ietvaros.


Paralēlie pasākumi: š.g. 8.februārī plkst. 15.00 Latvijas Nacionālajā bibliotēkā (Kr. Barona ielā 14, 1. st. Jaunākās periodikas lasītavā) filosofa Aināra Kamoliņa ievadvārdi un filosofa Ārona Šustera (Aaron Schuster) lasījums “Nāve bija pirmā: Spinoza, Freids, Lakāns”, ko pavadīs publikācijas “Dienasgrāmatas: Spinozas poētika” (teksts – Ainārs Kamoliņš) atvēršana un Oļas Vasiļjevas veidotu plakātu skate Latvijas Nacionālās bibliotēkas galvenās ēkas skatlogos Elizabetes ielā (7.februāris – 8.marts).

Projekta pamatā ir viena no mūsdienu nozīmīgākā filosofijas sacerējuma - nīderlandiešu filosofa un lēcu slīpētāja Benedikta Spinozas 1677. gada darba "Ētika" – aktualizēšana, vizualizēšana un pārkārtošana.

 

Liecam gaismu!

 

 

Aditja Mandajams. "Iliulu Uliilu", 2013

 

Kas ir lēca?

- Lēca ir jebkas, kas koncentrē gaismu.

Kas koncentrē gaismu?

- Gaismu koncentrē visa veida stikls, plastmasa, laukšpats un caurspīdīgi objekti.

Arī gravitācija koncentrē gaismu. Tas nozīmē, ka jebkas, kam ir masa, ir lēca.

Tu esi lēca. Es esmu lēca. Ikviens objekts ap Tevi ir lēca. Mēs visi esam lēcas.

Cilvēka mērogos, efekts, protams, nav redzams, bet kosmiskā līmenī ir skaidrs, ka gravitācijas

lēcas efekts nav triviāls un kļūst pat cilvēkam noderīgs.

 

Adorno reiz aprakstīja pasauli kā deformāciju vietu; lai iegūtu jēgu, mums uz to jāskatās caur deformētām lēcām – un tas, ko mēs atpazīstam, ir deformāciju deformācija. Proti, mums ir jāizkropļo attēli, lai izkropļojumus saskatītu. Dzīvojot šodienas datoru laikmetā, tas pat šķiet dabiski.

Izstāde „Zoon in a Zoot-Suit” ir kā trauks ar dažādiem objektiem, kas lielā mērā risina katra paša uztveres problemātiku. Idejas šeit atrodas virzībā no maskulīna žesta pie saldumiem, smaržām un kustīgiem attēliem, pametot mūs vientuļi raudzīties dažādās dzeltenā nokrāsās:

- sega, kurkumas krāsa, miziņa, urīns, samta furoshiki, marinēti redīsi un cukurgrauds, agars, džekfrūts, dzeltens papīrs un krīts, eiro, papīrs no vecām grāmatām, fritēts audekls, neapstrādāts audums zirņu mīklā, fritēts sinepju eļļā..

Uzskaitītais top par „Zoon” (no gr. v. ζῷον [zōion] „dzīvnieks"; šeit dzīvniecisks indivīds) vienojošo principu: vecu grāmatu krāsa, Lucifera krāsa, urīna un fosfora krāsa, gļēvuļa krāsa. „Lucifers” burtiski ir „gaismas nesējs” un māksliniekam, kurš dzimis svētdienā un nosaukts pēc tā („Aditya” – san. „saule”), nelabā konotācijas šķiet teju dabiski iegulstam kā noteiktā ietvarā.

„Brīvs no metaforas un mīta, viņš slīpē spītīgu kristālu: bezgalīgu Vienā, kurš ir visas Viņa zvaigznes, karti”, rakstīja Borhess 20gs. 60.gadu beigās. Šajā sonetā viņš atsaucas uz Spinozas maizes darbu – lēcu pulēšanu, tāpat kā viņa bezgalīgo Universa kristāla filosofiju – viņa darbu „Ētika”.

Uz šāda fona „Zoon in a Zoot-Suite” formulē jēdzienus, ne mazākus kā Patiesība, Dievs, Dabiskā Pasaule, Likums, Brīvība un Skumjas. Darba neparastā un kritiskā perspektīva rezonē ar noteiktu afāziju, kas sastopas ar Spinozas pārliecību par metafizikas un racionālās domas vienotību. Gaisā virmo spriedze, jo apzinoties šodienas domāšanu, mēs tiecamies uz pavisam citu pārliecību – par to, ka meta-līmenis slēpjas tieši iracionālajā.


Aditja Mandajams (Aditya Mandayam) ir ceļojumu un dzīvesstila rakstnieks no Tuvajiem Austrumiem. Uzstājies kā „Yayati Papita, That Palpitating Talapati”, „Popobobo Oddodood”, kā arī „Ekko Lokkwa”. Nesenākās un gaidāmās izstādes un performances ietver „The Pink Spy” MHKA, Antverpenē, „MAKEDO DOMAKE Van Gelder galerijā Amsterdamā, „Lizzard Lounge” Nacionālajā Mākslas Muzejā Harare, Zimbabvē un „Fusiform Gyrus” Lisson galerijā Londonā. Piedalījies mākslinieku rezidencēs Antverpenes Karaliskajā Mākslas akadēmijā 2012./ 2013.g. un Kiosko, Santa Kruza de la Sierra, Bolīvijā 2011.g. un šobrīd – Wiels, Briselē. Vairāk informācijas cixa.org.


Paldies: Klodam Heilandam-Allenam, Emīlijai Zalevskai, Huanam Pavlo Viljegas-Delgado, Tobiasam Volfam, Van Gelder galerijai Amsterdamā.

Atbalstītāji: LR Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, kultura.lv, Rīga 2014, Latvijas Nacionālā bibliotēka, LMA Mākslas zinātnes nodaļai, LuxExpress, Valmiermuižas alus, Cita Puse, TNT, VKN.


Izstādes apskatāmas līdz 2014.gada 16.martam


kim?