kim? jaunā izstāžu cikla atklāšana 21.novembrī

kim? 

 

kim? Laikmetīgās mākslas centrs ielūdz Jūs uz jaunā izstāžu cikla atklāšanu – Kriša Salmaņa personālizstādi „100 grāmatas, ko nevajag paspēt izlasīt”, kā arī Reičelas Meisones (Rachel Mason) izstādi „Lelles, kuras klausās un Sāras Grīnbergeres-Refertijas (Sara Greenberger Rafferty) izstādi „Labojums”, kas tapušas  sadarbībā ar Art in General, Ņujorka.

Atklāšanas pasākums un to pavadošā performance norisināsies
kim? Laikmetīgās mākslas centrā š.g. 21.novembrī plkst. 19.00 – 21.00.


 

100 GRĀMATAS, KO NEVAJAG PASPĒT IZLASĪT
Krišs Salmanis


21.novembris – 24.decembris, 2014

 

"Esmu pārliecināts, ka, par spīti populāru izdevumu apgalvojumiem, šis nav stresa pilnākais laikmets. Tomēr ik pa brīdim saprotu, ka atkal kaut ko nepaspēju. Kārtējā jaunā kafejnīca pēc piecu gadu darbības aizklapēta ciet, man tā arī tur ne reizi neiegriežoties. Nedēļas nogalē atšķirtā Kultūras Diena pastāsta, kādu pūtēju koncertu esmu palaidis garām iepriekšējā vakarā. Un doma par Haidna 104 simfonijām neliek miera. Tās noklausīties varētu divās diennaktīs, bet diez vai kādreiz saņemšos tās viņam veltīt. Trauksmi nemazina saraksti, kas uzklūp ar neatslābstošu regularitāti - 100 pasaules vietas, ko nedrīkst neredzēt; 1000 filmas, kas jānoskatās un tā tālāk."

 - Krišs Salmanis

 

Publicitātes attēls

 

 

Izstāde, kā tas bija iepriekš iecerēts un paredzēts, ir vairāk vai mazāk neveiksmīgu paņēmienu pieraksts, kas fiksē mēģinājumus panākt nokavēto. Ekspozīcijas sastāvdaļu sarakstu veido 100 pilnmēnešu video kolāža, kurā apkopota dažādās filmās uzieta klišeja - kadrs ar pilnu mēnesi, kam dažkārt pārslīd kāds mākonis vai uzgaudo vilkacis; 1000000 noskūpstīta fotogrāfija bez apraksta; 104 simfonijas - skaņu plate, kurā pusstundas laikā varēs noklausīties vienlaicīgi visas Jozefa Haidna sarakstītās simfonijas. pareizu triepienu nepareizā vietā glezniņa, kurai visi triepieni nez kāpēc trāpījušies vienā vietā, veidojot nelielu krāsas pauguru; putekļu skulptūra ar gribot negribot līdzpaņemamiem noslīpētās grīdas putekļiem; nepabeigta animācija no secībā sakārtotiem žurnāla izgriezumiem; piemirstā varavīksne - zīmējums, kas sanāk, ja nekad nevar atcerēties, vai varavīksnei sarkanais ir loka ārpusē vai iekšpusē.

                  
Krišs Salmanis (1977) ir latviešu mākslinieks, kas dzīvo un strādā Rīgā, Latvijā. Darbojas fotomākslā, video, instalāciju, animācijas un grafikas jomā, veidojot konceptuāli uzlādētas kopas-vienības, kurās vērojama autoram raksturīgā pievēršanās detaļām un intelektuālā asprātība, darba izmēriem lielākoties variējot mazu formu ietvaros. Kopā ar Kasparu Podnieku veidojis ekspozīciju Latvijas nacionālajam paviljonam 55. Starptautiskajā Venēcijas mākslas biennālē. 2010. un 2012. gadā nominēts Purvīša balvas fināla atlasei. Mākslinieku pārstāv galerija Alma Rīgā. Mākslinieka darbi iekļauti Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un topošā Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja krājumos, kā arī Igaunijas Mākslas muzeja un Centrāleiropas un Austrumeiropas valstu video mākslas arhīva Transitland kolekcijās.

 

Atbalstītāji: LR Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, VKN, Vivacolor, kultura.lv, Valmiermuižas alus, Pieci.lv, Absolut, Rīga TV24, Delfi. 

 


 

LELLES, KURAS KLAUSĀS
Reičela Meisone

LABOJUMS
Sāra Grīnbergere-Refertija


Organizē: Art in General, Ņujorka  sadarbībā ar kim? Laikmetīgās mākslas centru


21.novembris – 24.decembris, 2014
 

 

Ņujorkas mākslas telpa Art in General sadarbības ar kim? Laikmetīgās mākslas centru ietvaros piedāvā divu amerikāņu mākslinieču Reičelas Meisones (Rachel Mason) un Sāras Grīnbergeres-Refertijas (Sara Greenberger Rafferty) izstādes. Šis projekts ir daļa no Art in General „Starptautisko Sadarbību” (International Collaborations) programmas, ko atbalsta „Ņujorkas Savstarpējās Sapratnes fonds” (Trust for Mutual Understanding, New York). 

 

LELLES, KURAS KLAUSĀS
Reičela Meisone


Kuratore: Kristena Čappa (Kristen Chappa)

 

Publicitātes attēls

 

Meisones darbībai raksturīgas figurālas skulptūras un sarežģītas performances, kas sevī iekļauj arī pašsacerētas dziesmas, kuras nereti izvērš dažādos vēsturiskos dokumentos ietverto tematiku vai šodienas aktualitātes nolūkā šo datu un faktu naratīvu padarīt vairāk intīmu un subjektīvu. Viņas darbos vērojama vēlme pamanīt un izgaismot radikāli atšķirīgus skatpunktus, lai no ierasti ērtām – novērotāja – pozīcijām tos pārceltu uz katra-paša tiešo saskarsmi, tādā veidā mobilizējot skatītāja/klausītāja uzmanību un padarot to par empātisku un jau politisku darbību. Liekot īpašu uzsvaru uz stāstu, raksturu attīstību un klausīšanās darbību, Reičelas Meisones izstādē Rīgā būs iespējams apskatīt izlasi no mākslinieces iepriekš tapušiem darbiem, kā arī jaunu papīra kolāžu sēriju.


Reičele Meisone ir dzimusi 1978. gadā Losandželosā, Kalifornijā un patlaban dzīvo Ņujorkā. Viņa ir ieguvusi bakalaura grādu Kalifornijas Universitātē Losandželosā un mākslas zinātnieces grādu tēlniecībā Jeilas Universitātē. Meisone ir izstādījusi savus darbus un ar performancēm uzstājusies tādās organizācijās kā Kvīnsas muzejs Detroitā; Mākslas Institūta skola Čikāgā, Ilinoisā; Vitnija Amerikāņu Mākslas muzejs Ņujorkā; Henry Gallery Sietlā; Skulptūru Galerijā Ņujorkā; Clocktower Gallery Ņujorkā; Cīrihes Kunsthallē Šveicē; Hesela Mākslas muzejā Barda koledžā; Annandale-on-Hudson Ņujorkā; Šveices Institūtā Ņujorkā; Human Resources Losandželosā, Kalifornijā; Jaunajā muzejā Ņujorkā; Laikmetīgās Mākslas muzejā Detroitā, Mičiganas štatā; James Gallery Ņujorkas pilsētas universitātē; Parka Avēnijas Arsenālā Ņujorkā un EMPAC Performanču Centrā Trojā, Ņujorkā. Meisone ir sadarbojisies ar Džozefīni Fosteri, Prince Rama, Diānu Klaku, Šāronu fon Etenu, Phosphorescent, Light Asylum, Edu Askjū un citiem pazīstamiem mūziķiem. Publikācijas, apskati un kritikas izdevumos The New York Times, Artforum, The LA Times, Art in America un Flash Art. Meisoni reprezentē envoy enterprises Ņujorkā.

 

LABOJUMS
Sāra Grīnbergere-Refertija


Kuratore: Ena Bārlova (Anne Barlow)

 

Publicitātes attēls

 

Sāras Grīnbergeres-Refertijas darbības jomas aptver fotogrāfiju, video, skulpturālas instalācijas un vairāk efemērus darbus, kas nereti ieņem komēdiju, performances un mediju kultūras tropu iedvesmotu darbu veidolus, kā arī piemītošo interesi autorības, identitātes un publiskais-pret-privāto "sevis" nojēguma attēlojumā. Izstādes nosaukums – „Repair" („Labojums") - rosinošs gan, lai uzvedinātu uz domām par iespējamiem centieniem labot bojāto vai salauzto, gan, lai signalizētu par kustību vai tās pārtraukumu, atkāpšanos un virzību uz citu darbības vietu. Ekspozīciju Rīgā veidos iepriekš radītu un uz vietas, izstādes telpā veidotu darbu kopums.


Sāra Grīnbergere-Refertija ir aktīvi piedalījusies izstādēs kopš 2001. gada, to skaitā personālizstādes The Kitchen Ņujorkā; MoMA PS1 Modernās mākslas muzejā Ņujorkā; Eli Marsh Gallery Amhērstas koledžā Masačūsetsā; The Suburban Ilinoisā un pasūtījuma skulptūra Public Art Fund fondam. 2014. gadā viņa piedalījās Vitnija biennālē; Hemmera biennālē un rīkoja personālizstādi Fourteen30 Contemporary Art Portlendā, Oregonā. 2015. gadā viņas darbi būs daļa no izstādes Laikmetīgās Mākslas Muzejā Sandjego un Atlantas Laikmetīgās Mākslas Centrā, Džordžijā. Refertija ir piedalījusies grupu izstādēs tādās vietās kā Aspenas Mākslas Muzejs Kolorādo; Neubergera Mākslas Muzejs Ņujorkā un Ebreju Muzejs Ņujorkā. Viņas darbi ir iekļauti arī Modernās mākslas muzeja un Vitnija Amerikāņu Mākslas muzeju kolekcijās. Refertija ir ieguvusi mākslas maģistra grādu Kolumbijas Universitātē 2005. gadā un dzīvo un strādā Bruklinā.

 

Atbalstu Art in General nodrošina General Hardware Manufacturing Inc., Muzeju un Bibliotēku Pakalpojumu Institūts, Lambenta Fonds, Ņujorkas Štata Mākslu Padome ar gubernatora Endrjū Kuomo un Ņujorkas Štata Likumdevēja atbalstu, Griničas Kolekcija, Miltona un Sallijas Eiveriju Mākslas Fonds, Viljama Telbota Hilmana Fonds un citi. Šo programmu daļēji atbalsta arī Ņujorkas pilsētas Kultūras lietu departaments sadarbībā ar Pilsētas domi.

Jauno pasūtījumu programmu (The New Commissions Program) atbalsta Endija Varhola Vizuālo Mākslu Fonds, Savstarpējās Sapratnes fonds, Valsts mākslas dotācijas un Džeroma Fonds. Atbalstu ir snieguši arī Pasūtītāju Loka (Commissioner's Circle) līderi Džefrijs Larsens un Džozefs Boldaks, Pasūtītāju Loka atbalstītāji Sandra Ho un Džangs Kims un Šēra Ljūisa, un Pasūtītāju Loka locekļi Roja Kadžavi-Haidarija, Marija Lapidesa, Ričards Masijs, Leslijs Rafs, un Džeremijs E. Steinks.

Izstādes atbalstītāji Latvijā: LR Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, VKN, Vivacolor, kultura.lv, Valmiermuižas alus, Pieci.lv, Absolut, Rīga TV24, Delfi.

 

Foto galerija: Atklāšana


kim?