Miroslava Balkas un Kasjas Redzišas saruna 19.decembrī

kim? 

 

OTWOCK
Miroslava Balkas un Kasjas Redzišas saruna
programmas “Gaidot.. (Kādas idejas arheoloģija)” ietvaros

 

19. decembrī, 18:30
L
atvijas Mākslas akadēmijas Jaunajā korpusā

 

kim? Laikmetīgās mākslas centrs piesaka un aicina Jūs uz noslēdzošo – piekto vizīti Rīga Eiropas kultūras galvaspilsēta 2014 programmas projekta „Gaidot.. (Kādas idejas arheoloģija)” ietvaros – poļu mākslinieka Miroslava Balkas (Mirosław Bałka) un Tate Liverpool muzeja vadošās kuratores Kasjas Redzišas (Kasia Redzisz)  sarunu  par  darbu  pie  „Otwock”  -  projekta,  kas  pievēršas  attiecību starp mākslas, telpvietas un lokalitātes pētīšanai.

 

„Otwock” ir vārds ar dubultu nozīmi. Tas norāda gan uz tēlnieka Miroslava Balkas dzimto pilsētu Otvocku, Polijā, gan uz viņa bērnības māju, kuru mākslinieks ir pārvērtis studijā. „Otwock” – studija – ir kalpojusi par iemeslu pārdomām par attiecībām starp mākslu un vietu, kur tā tiek radīta. Arī Otvocka – pilsēta – ir kļuvusi par mākslinieka darba telpas paplašinājumu, par neatņemamu tās daļu.

„Otwock” mākslas projekts ir vingrinājums veikt kādas vietas subjektīvu pierakstu, kura ietvaros pieaicinātie mākslinieki, kuratori un rakstnieki strādā ar šo jauno - atrasto kontekstu. Pielietoto metodi vislabāk raksturo frāzes „vietas-piesaistīts” (site  specific)  un  „vietas-atbildīgs”,  “vietas-reaģējošs”  (site  responsive).  Darbi, gaistoši un izvairīgi mākslinieciski žesti, teksti vai pasākumi atklāj jaunus nozīmju slāņus un veido brīvu asociāciju un saikņu režģi. Savstarpēji papildinot cits citu, tie uzdod jautājumus un izsaka pieņēmumus, kuri noved pie arvien mainīgām interpretācijām un jauniem veidiem, kā uzlūkot lokālo.

Otwock” projektā līdz šim piedalījušies sekojoši māksinieki: Lara Almarsegi (Lara Almarcegui), Marks Kamils Kaimovičs (Marc Camille Chaimowicz), Takita Dīna (Tacita Dean), Joss De Groiters (Jos de Gruyter) un Haralds Taiss (Harald Thys) Anna Molska (Anna Molska), Katarīna Marževska (Katharina Marszewski), Šarlote Mosa (Charlotte Moth), Božejs Pindors (Błażej Pindor), Luks Tīmans (Luc Tuymans) un Aleksandra Vališevska (Aleksandra Waliszewska).

Otwock” īsteno Miroslavs Balka un Open Art Projects, projekta kuratore ir Kasja Redziša.


Sarunai noslēdzoties, lektori atbildēja uz auditorijas jautājumiem.
Pasākums norisināsies angļu valodā ar tulkojumu latviski tika translēts www.riga2014.org (pasākuma video ieraksts).  Ieeja pasākumā bez maksas.

 

Miroslavs Balka

 

Miroslavs Balka ir dzimis 1958. gadā Varšavā, Polijā. Tēlnieks, aktīvi darbojas arī eksperimentālā video un zīmēšanas jomā. 1985. gadā absolvējis Varšavas Tēlotājmākslas akadēmiju, kur kopš 2011. gada viņš vada Mediju departamenta Telpisko aktivitāšu studiju. Ir saņēmis Mīsa van der Roes stipendiju Krēfeldē. Berlīnes Mākslu akadēmijas loceklis. Darbi ir tikuši izstādīti daudzās starptautiskās izstādēs, tai skaitā „Documenta” Kaselē (1992), Venēcijas biennālē (1990, 1993, 2003, 2005, 2013), Kārnegija internacionālē Pitsburgā (1995), Sanpaulu biennālē (1998),  Sidnejas  biennālē  (1992,  2006),  Santafē  biennālē  (2006). 2009. gadā  viņš prezentēja īpašu projektu „How It Is” Londonas Tate Modern muzeja Unilever Series izstāžu ciklam Turbīnu hallē. Prāmja Estonia katastrofā bojāgājušajiem veltītā piemiņas memoriāla Stokholmā autors (1997). Darbi atrodas daudzu muzeju kolekcijās visā pasaulē, ieskaitot: Tate Modern, Londona; Van Abbemuseum, Eindhovena; MOCA, Losandželosa; SFOMA, Sanfrancisko; MOMA, Ņujorka; Hiršhorna muzejs, Vašingtona; Mākslas institūts, Čikāga; Kārnegija mākslas muzejs, Pitsburga; Museu Serralves, Porto; Moderna Museet, Stokholma;  Kiasma, Helsinki; Krellera - Millera muzejs, Oterlo; Nacionālais mākslas muzejs, Atēnas; Nacionālais mākslas muzejs, Osaka; Izraēlas muzejs, Jerusaleme. Muzejos Polijā: Mākslas muzejs, Lodza; Laikmetīgās mākslas centrs, Varšava; Začetas Nacionālā mākslas galerija, Varšava; Modernās mākslas muzejs, Varšava; Nacionālais muzejs, Vroclava; MOCAK, Krakova.

Kasja Redziša ir mākslas vēsturniece un kuratore. 2014. gada oktobrī viņa tika iecelta Tate Liverpool muzeja vecākās kuratores amatā. Kopš 2010. gada viņa ir bijusi asistējošā kuratore Tate Modern muzejā, kur viņa ir piedalījusies vairāku lielu izstāžu tapšanā - Alighiero Boetti: Game Plan 2012. gadā, William Klein + Daido Moriyama 2012. gadā, Mira Schendel 2013. gadā un Alibis: Sigmar Polke 1963-2010 2014. gadā. Viņa ir arī strādājusi pie Turbīnu halles pasūtījuma Ai Weiwei, Sunflower Seeds 2010. gadā un bijusi kuratore grupu izstādēm, tādām kā Out of Place 2011. gadā and Objects in Mirror Are Closer than They Appear 2012. gadā. Papildus darbam ar starptautiskajām izstādēm, viņa ir iesaistīta arī Tate kolekcijas veidošanā, darbojoties Krievijas un Austrumeiropas mākslas darbu apguves komisijā. Pirms pievienošanās Tate muzeja komandai, Kasja strādāja Modernās Mākslas muzejā Varšavā. Viņa ir līdzdibinātāja 2007. gadā izveidotajai Open Art Projects - laikmetīgajai mākslai veltītai  bezpeļņas  organizācijai,  kurā  viņa  vadīja  pasūtījuma  darbu programmu.  Viņas  nesenie  neatkarīgie  projekti  ietver  izstādi  For  Each  Gesture  Another  Character,  Art Stations Foundation fondā Pozņanā, 2014. gadā un ilgstošu sadarbību ar Miroslavu Balku projektā „Otwock”. Kasja ir autore grāmatām par mākslu un regulāri raksta žurnālam frieze.

 


 

ATSKATS UZ „GAIDOT.. (KĀDAS IDEOLOĢIJAS ARHEOLOĢIJA)”

 

Reel To Reel = Living Vérité, Nuno da Luša audio sesijas

 

Projekta „Gaidot.. (Kādas idejas arheoloģija)” ietvaros kultūras galvaspilsētas gada laikā no dažādām pasaules valstīm Rīgā ieradās dažādu disciplīnu profesionāļi-domātāji, to vidū kuratori, filozofi, rakstnieki, mākslinieki un mūziķi, ar mērķi pētīt, iedvesmoties un mijiedarboties ar vietējo kultūrvidi. Šo domātāju viesošanās Rīgā bija savstarpēji atšķirīgas – tās bija gan ar mākslinieku studiju vizītēm saistīti radoši braucieni, gan specifisku teorētisko nostādņu prezentācijas, performanču un izstāžu projekti.

Programma tika aizsākta 2013. gada augustā ar Meksikā bāzēta amerikāņu kuratora un rakstnieka Krisa Šārpa (Chris Sharp) lasījumu kafejnīcā Kafka, kurā kurators prezentēja pētījumu par atteikšanos no mākslas kā publiskas prakses un mākslinieka radošās darbības apzinātu pārtraukšanu. Nākamais pasākums oktobra drēgnuma pārņemtā RIXC mediju telpā bija portugāļu kuratores Margaridas Mendesas (Margarida Mendes) veidots performanču cikls nolūkā atmodināt parapsihologa un elektroniskā balss fenomena pioniera Konstantīna Raudives rēgu ar mākslinieku Emīlijas Kurilovičas (Emilia Kuryłowic), Nuno da Luša (Nuno da Luz), Vaņa Smiļaniča (Vanja Smiljanić) un Raiena Džordana (Ryan Jordan) piedalīšanos. Pasākumu sērija tika turpināta ar Amsterdamā bāzētā amerikāņu filosofa Ārona Šustera (Aaron Schuster) lasījumu „Nāve bija pirmā: Spinoza, Freids, Lakāns” interesentu pārpildītā, šobrīd jau slēgtā Latvijas Nacionālās bibliotēkas K. Barona ielas lasītavā 2014. gada februārī. Holandiešu filosofa Spinozas vārds tālāk tika locīts indiešu mākslinieka Aditjas  Mandajama  (Aditya  Mandayam)  izstādē  “Zoon  in  a  Zoot-Suit”  kim? Laikmetīgās mākslas centrā, Amsterdamā dzīvojošas latviešu mākslinieces Oļas Vasiļjevas veidotu plakātu sērijā skatlogos Elizabetes ielā un latviešu filosofa Aināra Kamoliņa esejā “Dienasgrāmatas: Spinozas poētika” ar mākslinieces izstrādātu dizainu, kas prezentēta Rīgā, Sandberg institūtā Amsterdamā, kā arī CAC, Viļņā. Savukārt starptautiski redzamākās sociālā reālisma pētnieces mākslas vēsturnieces Kristīnas  Kjaeres  (Christina  Kiaer)  aizraujošā  uzstāšanās  ar  Ņujorkā  studējošās mākslas vēsturnieces Alises Tīfentāles ievadu Mākslas muzejā Rīgas Birža pieteica Rīgā dzimušās padomju tēlniecības zvaigznes Veras Muhinas 125. dzimšanas dienas svinības, ko izcēla krievu izcelsmes Ņurjorkā bāzētu mākslinieku Saņas Kantarovska (Sanya Kantarovsky) un Ellas Krugļanskas (Ella Kruglyanskaya) veidotā izstāde „Mazā Vera”.
 

Augšminētos aicinātos viesus – domātājus sagaidot, citus – kā pēkšņu, negaidītu pārsteigumu uzņemot un programmā iekļaujot, tāpat – citus – vēl joprojām turpinot gaidīt, „Gaidot.. (Kādas idejas arheoloģija)” iezīmējas kā laika nogrieznī nepārtraukta radošu personību domu un ideju kaleidoskopa iedvesmota aktivitāte.


Atbalstītāji: Nodibinājums Rīga 2014, Polijas vēstniecība Latvijā, Latvijas Māksla akadēmija, LR Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Rupert, VKN, Vivacolor, kultura.lv, Valmiermuižas alus, Pieci.lv, Absolut, Rīga TV24, Delfi.

 

Foto galerija

Video


kim?