Kim? Laikmetīgās mākslas centrs priecājas izziņot projekta Rīgas Tehnokultūras izpētes centrs (RTRU) pasākumu programmu februārī, kas aptver tiešsaisti, Ņujorku un Rīgu.
Projekta partneri: Temnikova & Kasela Gallery (Tallina), Rupert (Viļņa), Artnews.lt and Echogonewrong.com (Viļņa). Projektu atbalsta Baltijas Kultūras fonds.
Tiešsaistē: RTRU 1. sezona
“Zem motora pārsega”
https://www.rtru.org
RTRU 1. sezonas dalībnieki: Dana Kopela (Ņujorka), Eltons Kūns (Rīga), Rio Roje (Ņujorka), Līga Spunde (Rīga), Kendisa Strongvotera (Ņujorka), Alise Tīfentāle (Ņujorka/Rīga), Viktors Timofejevs (Ņujorka), Džesika Vilsone (Ņujorka).
Rīgas tehnokultūras izpētes centrs (RTRU) ir jauna digitālā platforma. Tā kuratores ir Elizaveta Šneidermane (Ņujorka) un Zane Onckule (Rīga), un tas veidots pēc Kim? Laikmetīgās mākslas centra Rīgā (www.kim.lv) pasūtījuma. Būdams gan zinātnisks žurnāls, gan mākslas un tekstu platforma, gan jauno mediju attīstības centrs, RTRU rosina starpdisciplināru un tehnoloģijās balstītu pieeju laikmetīgu mākslas programmu status quo. Pirmās sezonas izdevums, kura tēma ir “Zem motora pārsega”, apskata vizuālo kultūru virzošās ekonomiskās un sociālās struktūras un ražošanas tehniskos procesus. Pirmais izdevums pievēršas muzejam bez attēliem, eksaltētajam “skolēnu kolektīvam”, strādnieku šķiras vēsturei, “fenomenu fabrikai” jeb laikmetīgās mediju kultūras paradigmatiskajai darbavietai un daudz kam citam.
Lai izprastu, kā attēlveides stratēģijas rada estētiskos efektus, kurus bieži un neapzināti sastopam pasaulē, vispirms jāizprot infrastruktūra, kas tiek izmantota šādu attēlu veidošanai, proti, jāpaskatās “zem pārsega”. Šie pētījumi koncentrējas uz vizuālās kultūras radīšanas veidiem: reāllaika renderēšana, darba likumi, kas pašorganizē, tehnoloģijām pakārtots skolēnu kolektīvs, plaši izplatītie videomākslas tropi-kodi un aizvien klātesošāki neviennozīmīgie profilu attēli tīmeklī. Tas viss rada nepareizu priekšstatu, jo patiesībā šie kultūras radīšanas veidi balstās metrikā, ievadē, algoritmos un citās kodēšanas valodās, kuras veidojuši animatori, programmētāji un vārtziņi. Tādējādi šīs oriģinālās tehnoloģiskās aparatūras radītie attēli rada jauna līmeņa atsvešināšanos, kurā galvenais atsauces punkts ir nevis fiziskā pasaule, bet gan “neredzamā” tehniskā kultūra.
KAJE, Ņujorka
Igns Krunglevičs (LT)
Spawn
Vietai piesaistīta audio instalācija izstādē Just About in the Round, kuratore Elizaveta Šneidermane (ASV).
Atklāšana: 3. februāris plkst. 18-21:00
Saite uz pasākumu:
https://kaje.world/upcoming
Nedēļas nogales klausīšanās sesijas:
4. un 5. februāris: 14:00-17:00
11. un 12. februāris: 14:00-17:00
Atvērta līdz 12. februārim.
Vai atceraties Tvinpīkas 3. sezonas 8. sēriju, kurā tika attēlots Trīsvienības kodolizmēģinājums? Pēc kameras pietuvināšanās sprādziena radītajai sēnei skatītāji beidzot tika iepazīstināti ar Boba izcelsmi, Tvinpīkas sāgas centrālajam antivaronim iznirstot no bumbas ugunīm. Es gribētu, lai šis nelielais TV mirklis darbotos kā “makgafins” — naratīvs, kuru varam apaudzēt ar izstādes “Spawn” skaniskajām norisēm.
Mēs bieži saskatām kārtību šķietami haotiskos vai bezjēdzīgos notikumos, brīžos, kad troksnī atrodam nozīmi. Vai jūs mākoņos redzat sejas? Tā ir ilūzija, apofēnija – no seniem laikiem mantota smadzeņu kļūme. Bet tai pat laikā man rodas sajūta, ka varbūt kaut kas slēpjas aiz šī haosa. Sava veida slepena matemātika. Dievs vai tāda īpašnieciska vienība kā Bobs.
Šīs vietai piesaistītās instalācijas centrālais komponents ir taktilo skaņu niknums, kas pārņems visas KAJE telpas. Šeit es dzīšos pakaļ tai gaistošajajai sajūtai, kas notiek tieši tajā brīdī; telpā, kur ķermeniskās sajūtas ir pārslogotas. Tieši tad, kad tai var gandrīz pieskarties.
– Igns Krunglevičs
Igns Krunglevičs (dz. Kauņā, Lietuvā) šobrīd dzīvo un strādā Oslo. Ieguvis maģistra grādu mūzikas kompozīcijā Norvēģijas Mūzikas akadēmijā 2010. gadā. Viņa instalācijās, videodarbos un skulptūrās bieži tiek apvienota skaņa un teksts, kur viņš pēta attiecības starp varu, ekonomiku, dabu un globālo tehnoloģiju ģenerēto eksistenciālo realitāti Krungleviča darbi ir izstādīti Astrup Fearnley muzejā, Oslo, Norvēģija; OCT Contemporary Art Terminal, Šanhaja, Ķīna; Kunsthall Oslo, Norvēģija; Ultima, Oslo, Norvēģija; Laikmetīgās mākslas institūts, Filadelfija, ASV; Transmediale, HKW, Berlīne, Vācija; Vene;cijas Biennāles Ziemeļvalstu paviljonā, Itālija, un 19. Sidnejas biennālē, Austrālija.
SAVE THE DATE
Kim? Laikmetīgās mākslas centrs
Grupas izstāde Betweenness: Technoculture and the Baltics
24. februāris – 8. aprīlis
Atklāšana: 24. februāris, 18-21:00
Dalībnieki: Beka Abe (ASV), Uģis Albiņš (LV), Valdis Celms (LV), Jānis Dzirnieks (LV/NL), Flo Kasearu (EE), Olivers Lariks (AT/DE), Deimants Narkevičs (LT), Normans Orro & Jūnass Timmi (EE), Adriana Ramiča (ASV), TARWUK (ASV), Evita Vasiļjeva (LV/NL).
Kuratores: Riga Technoculture Research Centre (RTRU) (Zane Onckule un Elizaveta Šneidermane)
Grupas izstāde Betweenness: Technoculture and the Baltics tiek organizēta kā kulminācijas pasākums RTRU pirmajai sezonai, kas sākās ar izstādi un performancēm Ņujorkā, kam sekoja tiešsaistes platformas-žurnāla rtru.org atklāšana. Izstādes centrā ir starpdisciplināra un uz tehniku vērsta pieeja laikmetīgās mākslas programmu veidošanā. Termins “tehnokultūra” attiecas uz mijiedarbību starp tehnoloģiju un kultūru un to politiku. Tikai ar aktīvu starpniecību un pētniecību ir iespējams efektīvi novērot “tehnokultūras” likmes, robežas un nepārbaudītās īpašības mūsdienu vizuālajā kultūrā, kas ne tikai papildina, bet arī lielā mērā attīsta mūsdienu realitātes priekšnoteikumus. Kopā pulcējot dažādu paaudžu māksliniekus, pētniekus, programmētājus un dizainerus un pētniekus no Baltijas, ASV un Eiropas, Betweenness: Technoculture and the Baltics izseko tehnokultūras ietekmei uz mākslas ražošanu pēdējo piecdesmit gadu laikā.