Kim? Laikmetīgās mākslas centrs
Grupas izstāde “Visa dzīvība zaļo” (Una Hamiltone Helle, Eltons Kūns, Uma Breakdown, Ēriks Martinsons)

 

Visa dzīvība zaļo

Una Hamiltone Helle, Eltons Kūns, Uma Breakdown un Ēriks Martinsons

 

izstāde, lasīšanas grupa un mākslinieku filmu seanss

 

4.jūnijs – 23.augusts, 2020

Kim? Laikmetīgās mākslas centrs, Rīga

 

Kliforda D. Saimaka romānā “Visa dzīvība zaļo” (All Flesh Is Grass – angļu val.) (1965) kāda neliela pilsēta kļūst neizskaidrojamā kārtā izolēta no pārējās pasaules ar neredzamu un necaurejamu barjeru. Galvenais varonis Breds Kārters, teju bankrotējuša uzņēmuma īpašnieks, kļūst par starpsugu saziņas kanālu ar būtnēm, kuras ir atbildīgas par vairogu, kas apņēmis pilsētu. Būtnes ir ārpuszemes izcelsmes un ieņem purpursārtu ziedu formu. Kārters uzņemas sava veida vēstnieka lomu, lai vēstītu ziedu vēstījumu par mierīgu līdzāspastāvēšanu visiem Visumā. Frāze ”All Flesh is (as) Grass” parasti tiek izmantota kā epitāfija daudziem, kuri ir aizgājuši un pievienojušies zemei, apliecinot dzīvības ciklu un visa savstarpējo sasaisti.

 

Starpsugu komunikācijas un mirstības sateces punktam ir būtiska loma Džonatana Sarno 1978. gada filmā The Plants are Watching (The Kirlian Witness). Sevi dēvējot par “pirmo botānisko trilleri”, filma ir slepkavības mistērija, kurā galvenais liecinieks ir augs. Tajā galvenā varone Rilla sāk atšķetināt savas māsas Lorijas priekšlaicīgās nāves apstākļus, iedziļinoties māsas mīlestībā un saiknē ar augiem. Viņa uzmeklē Pītera Tompkinsa un Kristofera Bērda grāmatu “Slepenā augu dzīve” (The Secret Life of Plants – angļu val.), lai labāk saprastu savas māsas aizraušanos. Tas aizved Rillu pie viena noteikta auga, “klusa” liecinieka, kuru viņa sāk saprast, izmantojot Kirliāna fotogrāfijas un citas metodes. Spriedze palielinās, kad divi vīrieši Rillas dzīvē kļūst par galvenajiem aizdomās turamajiem. Viņai jāspēj vadīt viņu 1970. gadu šovinisms un no tā izrietošās briesmas. Pateicoties Rillas uzcītībai un jutīgā auga palīdzībai, pelnītais sods par Lorijas nāvi tiek saņemts.

 

Izstāde “Visa dzīvība zaļo” Kim? Laikmetīgās mākslas centrā Rīgā tiks veidota, ņemot vērā jautājumus par augu apziņu/darbību un starpsugu komunikāciju/empātiju. Izprotot šos konceptus kā “mistērijas”, projekts izmantos spēli kā izziņas veidu. Filma The Plants are Watching un tās 1970. gadu (pseido)zinātnes konteksts, būs izejas punkts, apvienojumā ar kritiku un iztaujāšanu. Metode ir sadarbības rezultātā izstrādāta trīsdimensionāla spēle, kas Kim? telpas iztēlojas kā spēles laukumu un vietu eksperimentiem. Atsauces punktos ietilpst tehnikas/pieejas no: LARP (Live Action Role Playing) , LAOG (Live Action Online Games), TTRPG (Table Top Role Playing Games), MMO (Massively Multiplayer Online Games) un televīzijas piedzīvojumu spēles. Izstāde apkopo: stilizētu pētniecības laboratoriju ar datiem, kas savākti projekta attīstības fāzē; modulāra sintezatora ģenerētu skaņu; vienpersoniski vadītu meditāciju; trauku ar zemi; un Ficus Iyrata augu, novietotu uz zaļā ekrāna fona. Projektam un tā ietvaros ģenerētajai spēlei attīstoties, izstādes telpā piepulcēsies papildus elementi. Iegūtā spēle ņems vērā gan fiziskās, gan tiešsaistes spēles scenārijus un tiks publiski testēta, izstādei noslēdzoties. Iedomātie starpsugu komunikācijas ierobežojumi tiks uztverti par spekulatīva potenciāla pamatiem, un visai iesaistei ar dzīvām būtnēm, gan fiktīvām, gan citādām, tiks pieiets ar cieņu.

 

All Flesh Is Grass ir sadarbības projekts, kurā piedalās māklinieki Una Hamiltone Helle, Eltons Kūns, Uma Breakdown, un kurators Ēriks Martinsons. Izstādes norises laikā lasījumu grupa Of Animacy Reading Group, kuru organize Nella Ārne, rīkos tiešsaistes sesijas, koncentrējoties uz attiecīgajiem projekta tekstiem. Tiks izveidota PDF formāta publikācija, lai izsekotu kolektīvajiem pētījumiem un iepazīstinātu ar jaunradītiem tekstiem.

 

Izstādes publisko programmu veidos: ‘The Kirlian Witness’ (jeb ‘The Plants are Watching’), tiešsaistes video seanss ar Miskatonic Institute of Horror Studies dibinātāja Kier-La Janisse ievadu, Of Animacy Reading Group x All Flesh is Grass trīs turpinājumos, kā arī mākslinieku filmu seansu izstādes noslēgumā ar John Baldessari, Elise Florenty & Marcel Türkowsky un Charlotte Pryce darbiem.

 

 

 

Publiskā programma: 

 

Of Animacy Reading Group x All Flesh is Grass

 

Norises laiks:

30. jūnijā plkst. 19.00 (EEST)
21. jūlijā plkst. 19.00 (EEST)
11. augustā plkst. 19.00 (EEST)

 

Filmas seanss tiešsaistē, datums tiks paziņots

The Kirlian Witness (aka The Plants are Watching), Jonathan Sarno, 1978, 73:00, USA

Ar Kier-La Janisse no Miskatonic Institute of Horror Studies video ievadu.

 

Mākslinieku filmu programma, datums tiks paziņots 

Viena seansa laikā tiks rādītas sekojošas filmas:

Teaching a Plant the Alphabet, John Baldessari, 1972, 18:08, USA (courtesy of VDB)

Conversation with a Cactus, Elise Florenty & Marcel Türkowsky, 2017, 45:00, FR/DE

PWDRE SER: the rot of stars, Charlotte Pryce, 2018, 6:44, UK

 

 

 

Dalībnieku biogrāfijas:

 

Una Hamiltone Helle (Uma Hamilton Helle) (Norvēģija/Lielbritānija) ir māksliniece un mākslas darbiniece ar starpdisciplināru un izpētē balstītu praksi. Viņas ilgtermiņa projekts Becoming the Forest aplūko jautājumus par ekoloģiju, blekmetālu (black metal), topogrāfiju un augu jutīgumu caur izstādēm, pasākumiem un publikācijām. Viņa ir arī strādājusi, izmantojot videospēļu tehnikas, LARP (lomu spēles, kurās dalībnieki fiziski attēlo darbojošos varoņus) un pasauļu būvēšanu (worldbuilding) kā veidiem, kā aplūkot empātiju, iemiesojumu un sadarbību ar cilvēciskām un ne-cilvēciskām būtnēm. Mākslinieces nesenākie projekti ietver noteikas vietas (site-specific) skaņu instalācijas veidošanu Waltham Forest Borough of Culture Londonas rajonam Lielbritānijā, video eseju New Art Gallery Walsall Lielbritānijā, tekstā balstītu piedzīvojumu spēli Celsius Projects telpā Zviedrijā, kā arī pasākumus London Short Film Festival ietvaros, Kunstnernes Hus Oslo, Het Bos Antverpenē un [Space] Londonā.

 

Eltons Kūns (1991) dzimis Aizputē. Studējis Angļu valodu un literatūru LCC Starptautiskajā universitātē un Jauno mediju mākslu Liepājas Universitātē. Kūns skatītājiem demonstrē reālās un virtuālās telpas neviennozīmību, veidojot digitālus skulpturālus objektus, kas eksistē uz digitālās ekrāntelpas ārējās robežas. Piedalījies izstādēs “Well Now WTF?” (galerijā Silicon Valet, tiešsaistē, 2020), “SOOZ V1.9” (galerijā Sooz, tiešsaistē, 2015), “FR€€ ₮HI₦G$” (galerijā STCFTHOTS, Līdsā, Anglijā, 2015), “GIFbites” (galerijā Dar-ol-Hokoomeh Širāzā, Irānā, 2014) u.c.

 

Uma Breakdown (Lielbritānija) ir vārds, kuru Geitshedā dzīvojoši mākslinieki un pētnieki Ralfs Dorejs (Ralph Dorey) izmanto, rakstot par šausmām, mākslu un spēlēšanos. Dorejs ieguvuši maģistra grādu Karaliskajā Mākslas koledžā 2008. gadā un doktora grādu Nortumbrijas Universitātē Ņūkāstlā 2020. gadā. Mākslinieku pētījumi saistāmi ar queer un feminisma pieejām mākslai, izmantojot netiešas taktikas no lomu galda spēlēm, šausmu kino un eksperimentālās literatūras, ar uzsvaru uz sieviešu radītu literatūru (Écriture feminine), Žorža Bataja (Georges Bataille) filozofiju un Ketijas Akeres (Kathy Acker) raksniecības tehnikām. Kā praktizējoši mākslinieki Uma Breakdown ir prezentējuši darbus SERF projektu telpā Līdsā, Res. galerijā, South London Gallery un Whitechapel Gallery Londonā. Jaunākās publikācijas: ”PaperWork Issue 3: iilwimi lipsing” (2018), sadarbībā ar Jess Mockridge un Catherine Smiles, “The Body That Remains” (2018), sadarbībā ar Emmy Beber, “Alembic” (2018), sadarbībā ar Sarah Jury, Helen Kaplinsky un Lucy A. Sames, kā arī “Lossy Ecology” (2017), sadarbībā ar Louisa Martin.

 

Ēriks Martinsons (Kanāda/Latvija) ir kurators un rakstnieks, kurš dzīvo Lielbritānijā. Viņa pētījumi veidojas no spekulatīviem pirmsākumiem, smeļoties no fikcijas un ezotērikas kā auglīgas augsnes, krustojoties ar laikmetīgo mākslinieku praksēm. Viņa projekti bieži darbojas mainīgā mērogā starp metaforisko un burtisko. Ieguldījums tiek veikts spekulatīvu scenāriju aktualitātē, neiespējamu lietu vai zināšanu iespējamībā, kā arī tajā, kā šie koncepti varētu tikt izmantoti un veidotu sasaisti ar gūto pieredzi un sociopolitiskajām realitātēm. Kuratora projekti ir tikuši izrādīti: The Images Festival Toronto (2012); A Space Gallery Toronto (2012); Pleasure Dome Toronto (2012); Art Gallery of Mississauga (2013); ICA Laikmetīgās mākslas institūtā Londonā (2015); Chalton Gallery Londonā (2016); LUX Londonā (2016, 2017); Laikmetīgās mākslas centrā (CAC) Viļņā (2016); The Ryder galerijā Londonā (2017); Toronto Starptautiskā filmu festivāla Wavelengths Series programmā (2017); Close-Up Film Centre Londonā (2018); Whitechapel Gallery Londonā (2018); Eksperimentālā kino festivālā Process Rīgā (2018); Igaunijas Laikmetīgās mākslas muzejā Tallinā (2018); North Norwegian Art Centre Svolvērā (2019); Cubitt Gallery Londonā (2019); Lofoten International Art Festival Svolvērā (2019); Kunstnernes Hus Oslo (2019); Rupert Viļņā (2019) un Baltic Analog Lab Rīgā (2019).

 

Patroni: Vita Liberte, Kārlis Ķirsis

 

Atbalstītāji: Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, EricaSynths, Kuratoriālās izpētes rezidence  (Nordland Kunst- og Filmfagskole / Goldsmita Universitāte Londonā), KRASSKY, Satori, Arterritory.com, Green Print, Kokmuižas alus, Gardu muti