No 2011. gada 18. februāra līdz 27. martam Kim? Laikmetīgās mākslas centrs piedāvāja aplūkot izstādi no Starptautiskās neatkarīgo kuratoru apvienības ICI izstāžu sērijas “Izstāde kastē” – “Haralds Zēmans: Dokumenta 5”. Izstādes materiālus apkopojis kurators Deivids Pleckers (ASV).
15. martā 18.00 izstādes ietvaros Kim? norisinājās kultūras teorētiķa Kaspara Vanaga lasījums “Izstādes algoritms” par Haralda Zēmana darbību un izstādi “Dokumenta 5”. Lekcijas ietvaros mākslas zinātnieks un kurators Vilnis Vējš stāstīja par paralēlajām norisēm Latvijas mākslā 1970. gados un mākslas zinātniece un kuratore Ieva Kulakova aplūkoja kuratora darbu šodien.
Par ICI izstāžu sēriju “Izstāde kastē” (Exhibition in a Box): Iedvesmojoties no Marsela Dišāna (Duchamp, 1887 – 1968) Boîte-en-valise1 un Džordža Mačiūna (Maciunas, 1931 – 1978) Fluxkits2, Starptautiskās neatkarīgo kuratoru apvienības ICI jaunākā izstāžu sērija vēsta, ka interesanti projekti var ietilpt mazos formātos. Darbojoties saskaņā ar do-it-yourself (dari-pats) principu, katra “Izstāde kastē” nodrošina izejmateriālus, no kuriem var izveidot saturiski bagātīgas izstādes par zemām izmaksām, pielāgojot tās konkrētu telpu vajadzībām. Kastu saturu, ko veido maza izmēra mākslas, video un skaņas darbi, instrukcijas, pasākumu reklāmas materiāli (pastkartes, plakāti, programmas, bukleti u.tml.), ir vākuši un apkopojuši mākslinieki, kuratori un mākslas vēsturnieki.
Šie projekti ir piemēroti izstādīšanai dažāda lieluma un līmeņa institūcijās, sākot ar bibliotēkām un mākslinieku vadītām galerijām līdz mākslas centriem, universitāšu galerijām, muzejiem un izglītības centriem. Līdz ar katru kasti tiek piegādāti lietošanai gatavi materiāli, kuru uzstādīšanai ir nepieciešams vai nu minimāls aprīkojums, vai arī tāds vispār nav vajadzīgs. Projekti ir izstrādāti tā, lai noteiktā vietā tie rosinātu diskusiju un tematisku pasākumu veidošanos. Tajos ir iespējams veikt izmaiņas, piemēram, kastu saturam var pievienot darbus no attiecīgās izstādes vietas kolekcijas un arhīva, vai arī tas (kastes saturs) var būt kā ierosme izstādei, kurā tiktu parādīts vietējo mākslinieku veikums plašākā ar mākslu saistītu pasākumu kontekstā.
Ir iespējamas trīs “Izstādes kastē” kategorijas: nozīmīgākie vēstures precedenti, kuri kalpo par pamatu dažādiem mūsdienu mākslas procesiem un izstāžu veidošanas praksei; mākslinieku veidotas kastes; projektu sērijas, kuru centrā ir vai nu konkrēts laikmetīgās mākslas periods, vai arī noteikta diapazona laikmetīgās mākslas mākslinieku darbi.
“Haralds Zēmans: Dokumenta 5” (Harald Szeemann: Documenta 5) ir pirmā vēstures precedentam veltītā “Izstāde kastē”. Tajā tiek pētīta skandalozā “Dokumentas” izstāde, kura, pārkāpdama laikmetīgās mākslas robežas, kļuva par paplašinātu platformu visdažādākajām aktivitātēm – leģendāra burleska, kas tikusi gan slavēta, gan pelta.
“Dokumenta” ir nozīmīgs, starptautisks laikmetīgās mākslas forums, kas ik pēc pieciem gadiem norisinās Kaselē, Vācijā. “Izstādes kastē” ietvaros aplūkotā “Dokumenta” notika 1972. gadā, un tā galvenokārt saistās ar leģendārā šveiciešu kuratora un mākslas vēsturnieka Haralda Zēmana (1933 – 2005) vārdu. “Dokumenta 5” bija kas pilnīgi jauns un līdz tam nebijis. Tā tika veidota kā notikums 100 dienu garumā, kurā cita starpā norisinājās performances un hepeningi, mākslas darbības brīvā dabā, ar mākslu nesaistīti pasākumi, kā arī vairākas reizes atkārtotas vācu konceptuālā mākslinieka Jozefa Boisa (Beuys, 1921 – 1986) lekcijas un izrādīta zviedru izcelsmes amerikāņu tēlnieka Klāsa Oldenburga (Oldenburg, 1929) instalācija “Peļu muzejs” (Mouse Museum). “Dokumenta 5” pievērsa plašākas sabiedrības uzmanību The Artist’s Reserved Rights Transfer (autortiesību pārstāvniecība) un Sale Agreement (pārdošana) līgumam, kas rūpējās par mākslinieku finansiālajām un intelektuālajām tiesībām attiecībā uz paša radīto.
Šajā kastes izstādē ir iekļauts 1972. gada “Dokumentas” izstādes katalogs, reklāmas un informatīvie materiāli, mākslinieku publikācijas un izdevumi, kas ir saistīti ar šo izstādi, kā arī recenzijas un kritiku saturoši teksti. Kastē apkopotie materiāli ir bagātīgs informācijas avots mākslas studentiem, māksliniekiem un arī plašākai publikai, kas ļauj labāk iepazīt gan 1972. gada starptautisko laikmetīgās mākslas ainu kopumā, gan novērtēt šī vēsturiskā notikuma atstāto ietekmi uz turpmākajiem mākslas procesiem.
Deivids Pleckers (Platzker) ir novatoriskas galerijas, grāmatnīcas un dažāda veida laikmetīgās mākslas darbu krātuves Specific Object (Ņujorka) direktors. Pleckers ir bijis mākslinieku publikāciju izplatīšanai veltītās bezpeļņas institūcijas Printed Matter izpilddirektors, kā arī vairāku nozīmīgu ekspozīciju, to starpā Džona Baldesari (Baldessari, 1931), Marsela Dišāna, Eda Rušas (Ruscha, 1937) un Klāsa Oldenburga izstāžu, kurators.
Starptautiskā neatkarīgo kuratoru apvienība ICI (Independent Curators International) ir dinamiska bezpeļņas organizācija, kas veido izstādes, notikumus, publikācijas un apmācības iespējas plašai auditorijai visā pasaulē. Kā neatkarīgas domas veicināšanas katalizators ICI sasaista jaunus un jau pieredzējušus kuratorus, māksliniekus un institūcijas, sekmējot plaša veida starptautiskas sadarbības rašanos. Strādājot ar dažādām disciplīnām un vēsturiskiem precedentiem, organizācija ir kā centrs, kas nodrošina pieeju cilvēkiem, idejām un praksēm, kas ir “atslēgas” pašreizējiem procesiem laikmetīgās mākslas jomā, tādējādi iedvesmojot jaunu skatījumu un laikmetīgās mākslas kontekstualizēšanas iespēju rašanos.
Atbalsta: Valsts Kultūrkapitāla fonds, Kultūras ministrija, Šveices Konfederācijas vēstniecība, airBaltic, Kolonna, Oskars Pauliņš, Epson, FineArtPrint.lv, VKN, RIXC, Valmiermuižas alus, Studija, Dizaina Studija, ¼ Satori
1 Boîte-en-valise, dēvēts arī par “ceļojošo muzeju”, ir darbs, pie kura Marsels Dišāns strādāja laika posmā no 1935. līdz 1941. gadam. Mākslinieka mērķis bija izveidot savu darbu reprodukcijas, un ievietot tās, kopskaitā 69, cik vien iespējams mazā vietnē – koferī.
2 Fluxus kustības ietvaros 1960. gados Džordžs Mačiūns pa pastu izplatīja plašu dažādu mākslinieku veidotu objektu klāstu. Fluxkit jeb Fluxus piederumu komplekts, kas, gūstot ierosmi no Dišāna Boîte-en-valise, bija ievietots koferī, piedāvāja šo mākslinieku radīto objektu izlasi un aptvēra Fluxus izdevumu veidus: žurnālus, filmas, interaktīvās kastes un spēles, pasākumiem veidotos grafiskos materiālus u. tml. Mačiuns veidoja arī Fluxus kastes.