Kim? Laikmetīgās mākslas centrs ar prieku aicina uz viena vakara performanci 21. aprīlī plkst. 18:00, kas noslēgs izstādi “Starpesamība: tehnokultūra un Baltijas valstis”.
Igauņu mākslinieku Normana Orro un Jūnasa Timmi instalācijas Wind as murmur, cypher and enchanted reckoner ietvaros norisināsies īpašs priekšnesums, kas demonstrēs pilnu šī arfai-līdzinošā objekta skanisko potenciālu un atdzīvosies mūziķes/ķa un vokālistes/ta Vaim Sarv mutējušo balsu pavadībā.
Uzdodot jautājumu: “Ja vēji varētu aprēķināt, ko tie aprēķinātu?” Orro un Timmi pēta bezpiesārņojuma tehnoloģiju lomu mītu veidošanā (un, gluži pretēji, mītus par tehnoloģiju radīšanu). Darba Wind as murmur, cypher and enchanted reckoner ietvaros tiek attīstīta poētiska koncepcija, sekojot mākslinieku piezīmēm:
Pieņemsim, ka vējš darbojas kā enerģijas plūsma pār ainavu, savukārt šķēršļi tā ceļā darbojas kā loģiski vārti, kodējot to ar turbulenci un informāciju. Mēs varētu teikt, ka vējš klejodams skaidri redzamā vietā slēpj visa veida sarežģītās dinamikas, tostarp kļūdas un ieskatu. Piemēram, kad vējš pūš vaļā durvis un logus, paceļ ūdens līmeni un pārpludina slūžas – šis darbs rada atveres tur, kur tām nepieder, tās izšķirot, līdz iejaucas kaut kāda veida normalitāte, lai pārņemtu ainavu. Normalitāte mūsu kultūrās tiek piedzīvota kā vilšanās, skata atkāpšanās. Ja mītu nav, neorganiskās Ēdenes džezs plūst pret vēju.
Mīta plīvuram atklājoties,
Tā vietā stājas rēķinātājs,
Bāka vējos,
Vadošā gaisma, lai izsekotu.
Pasakas par vecajām pārmaiņām,
Kvēlojošs ogles ēnā, vadzvaigzne, kuru dzenāt.
Nebeidzams cikls, nemitīgs prieks.
Vaim Sarv (EE/US) ir eksperimentāls mūziķe/is un vokālists/e. Viņa/s praksē brīvā improvizācija ir apvienota ar troksni un pagānu mutvārdu tradīcijām. Mutējot viņa/s balsi ar dzīvo elektroniku, viņš/a strādā pie dzīvnieciskas, mašīnai līdzīgas skaņas, ko caurvij teksti un runāts vārds. Viņa/s rituālistiskās uzstāšanās un kuratoriālie projekti, kas nereti notiek šādai mākslai neierastās vietās, paspilgtina kopienas pieredzējuma graujošo un svinīgo spēku.
Normans Orro (EE) ir igauņu mākslinieks un mūziķis, kurš strādā ekoloģijas, tehnoloģiju un humanitāro zinātņu krustpunktā. Viņa skaņu mākslas projekts Music For Your Plants piedāvā skaņu pēccilvēka stāvokļa izpēti pasaulē, kurā objektiem ir dota iespēja sarunāties caur dzirdamām frekvencēm. Izmantojot spekulatīvas un ar mašīnu palīdzību veidotas kompozīcijas, projekts mēģina pārvarēt mākslīgu plaisu starp dabu un kultūru, radot draudīgu, bet patīkamu toni semantisko un atmosfēras skaņu mijiedarbībai — cilvēka balsij, ko runā mašīna, kļūstot par putna aicinājumu klintis. Kopš 2010. gada projekts ir izpaudies konceptuālos albumos, vizuālās esejās un instalācijās ar ievērojamu sadarbību, tostarp Ķīnas paviljona skaņu celiņu 56. Venēcijas biennālē, audiovizuālās tīmekļa instalācijas žurnāliem DIS un Ofluxo, kā arī izrādēs Creamcake Festival un Creepy Teepee.
Jūnass Timmi (EE) iedziļinās amatniecības mūsdienu identitātē, nemanāmi sapludinot tradicionālās kokapstrādes metodes ar mūsdienu tehnoloģijām kā VR modelēšana, 3D drukāšana un CNC frēzēšana. Viņa darbi ir cilvēka pieredzes izpēte, kurā viņš cenšas atklāt lietu, kas atrodas mūsu īpašumā, psiholoģiskos slāņus. Ar saviem darbiem viņš cenšas izraisīt nostalģijas un ilgu sajūtu, vienlaikus pārkāpjot funkcionalitātes robežas. Viņa darbus raksturo reālistiskas formas un gandrīz cilvēciska klātbūtne, aicinot skatītāju apšaubīt objektu lomu mūsu dzīvē un to spēju izraisīt emocijas.
Par izstādi
BETWEENNESS: Technoculture and the Baltics
(“Starpesamība: tehnokultūra un Baltijas valstis”)
Dalībnieki: Beka Abe (ASV), Uģis Albiņš (LV), Valdis Celms (LV), Jānis Dzirnieks (LV/NL), Flo Kasearu (EE), Olivers Lariks (AT/DE), Deimants Narkevičs (LT), Normans Orro & Jūnass Timmi (EE), Adriana Ramiča (ASV/PL), Tarwuk (ASV/HR), Evita Vasiļjeva (LV/FR).
Kuratores: Riga Technoculture Research Unit (RTRU) (Zane Onckule un Elizaveta Šneidermane)
Izstādē Betweenness: Technoculture and the Baltics (“Starpesamība: tehnokultūra un Baltijas valstis”) tiek pētīta ražošana un tehnoloģijas (tehnicity), sapulcinot māksliniekus no Baltijas un ārpus tās. Pēdējo trīsdesmit gadu laikā Baltija ir piedzīvojusi dramatiskus ģeopolitiskus satricinājumus un varas maiņas. Reģions, kas kādreiz bija saistīts ar Padomju Savienību quazi-politiskā izolācijā, tagad ir vēl neskaidrāks un miglaināks, un tajā valdošā kultūras atmosfēra, šķiet, vienmēr meklē stabilu pamatu. Šajā izstādē kultūridentitātes tiek savienotas tehnokulturālās un tīklveida epistēmās, saistot tās ar pārrautām vēsturēm. Šī dažādu paaudžu un mediju mākslinieku, pētnieku, programmētāju un dizaineru grupa seko tehnokultūras ietekmei Baltijas mākslā un dzīvē, izstādot jaunus un no arhīviem izceltus darbus, kas radīti pēdējo piecdesmit gadu laikā.
Atbalstītāji: Baltijas Kultūras fonds, Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Lietuvas Republikas vēstniecība Latvijas Republikā, Ziemeļrīgas kultūras apvienība, Kokmuižas alus.