Kim? Laikmetīgās mākslas centrs
Reičela Rosina “Mana mazā zaļā lapa”

Izstādes kuratore: Ena Bārlova (Anne Barlow)

 

Art in General, sadarbībā ar Kim? Laikmetīgo mākslas centru, prezentē Ņujorkas multimediju un instalāciju mākslinieces Reičelas Rosinas (Rachel Rossin) jauno darbu personālizstādi.

Harmoniski savienojot darbību ar tradicionālām mākslas formām un jaunām tehnoloģijām, Rosina pēta robežas starp hiperrealitāti un iztēli, un mainīgo uztveri par šiem aspektiem. Darbā “Mana mazā zaļā lapa” Rosina pasniedz virtuālās realitātes darbu telpas instalācijas ietvaros, izmantojot Oculus Rift austiņas kuras izslēdz ārējos stimulatorus un ievada gravitāti pārvarošā telpiskā pieredzē. Šajās ierīcēs integrētas austiņas ar 3D audio efektu un brīvas rotācijas un pozīciju iespējām, kas ļauj darbu baudīt sēžot, stāvot vai kustoties pa istabu. Vides un ‘objekti’ šķietami izšķīst un atkal saplūst, mulsinot izstādes apmeklētāja telpisko izjūtu un radot neizpratni par to, ko varam vai nevaram kontrolēt.

Jaunais virtuālās realitātes (VR) darbs pasniedz aktīvu simulāciju, kuru “apdzīvo” abpusēji saistošas animācijas ierīces, kuras sākumā bija domātas dažādām ģeometrijām un 3D formām, bet tagad tiek iekustinātas pateicoties mākslīgam intelektam (AI). Paralēli telpā izvietotas skulptūras un lielizmēra “ainava”, kuru pamatā ir dažādi, datorvidē un telpā locīti Rosinas VR darbu “apakšslāņi”. Šeit, skulptūras darbojas kā trīsdimensiju gleznas, kuras māksliniece izveidojusi ar sava ķermeņa spiedienu, savukārt uz izstādes telpas galējās sienas izvietotā “ainava” līdzinās ekrānsaudzētājos izmantotiem idealizētajiem dabasskatiem.

Lai arī šī darba virtuālās, ar tehnisko ierīču palīdzību simulētās un ziskās, telpā atrodamās un sataustāmās sastāvdaļas nevar piedzīvot vienlaicīgi, Rosinas darba būtība slēpjas iegūtā pieredze pieslēdzoties vai izslēdzoties, vai svārstoties starp, šiem uztveres formām. Laikmetīgs pasaules pieredzējums Rosinas skatījumā nav binārs, un ņemot vērā, ka viņas darbojas gan ar ziskiem, gan nemateriāliem stāvokļiem, tā pastāv gradientā starp tiem.

 

Reičela Rosina (1987), dzīvo un strādā Ņujorkā. Jau kopš bērnības viņu aizrāvusi māksla un programmēšana. Nozīmīgāko personālizstāžu starpā minamas: Lossy, Zieher Smith & Horton, Ņujorkā (2015); N=7 / The Wake of Heat in Collapse, Signal Gallery, Ņujorkā (2015); un Tide O ering, New Ideas Biennale, New Museum sadarbībā ar Schoolhouse Projects, Ņujorkā (2013). Darbi izstādīti mākslas mesēs, galerijās un muzejos ASV un Eiropā. Rosinas darbi iekļauti Stambulas Borusan Laikmetīgās mākslas kolekcijā un Londonas Zabludoviča kolekcijā. 2015. gadā Rosina saņēmusi Ņujorkas New Museum stipendiju virtuālās realitātes pētījumiem, 2013. gadā – Klāras Levinsonas Mākslas stipendiju, 2007. gadā – Ugandas Nacionālā fonda Studentu pētniecības Jaunrades stipendiju. Viņas darbi analizēti drukātos un interneta izdevumos, piemēram, The Hu ngton Post, Vice: The Creators Project, Hypoallergic un Artforum. 2017. Gadā gaidāmo projektu starpā minama dalība Hello World: Art a er the Internet, Kiasma Helsinkos, The Unframed World, HEK Bāzelē un grupu izstādē K11 Šanhajā.