Darja Popolitova
Elza Sīle
Anastasia Sosunova
Piedaloties: ASTROH00D, Rigonda, SkaZka, Selini Demetriou, mekssa.go, Amos Angeles un nihiti/Viktor Timofeev
Norises vieta: bezpeļņas mākslas institūcija Smack Mellon, 92 Plymouth St, Brooklyn, NY 11201, Ņujorka
15.septembra publiskā programma:
18:30-19:30 Darjas Popolitovas meistarklase
19:30-20:30 Anastasijas Sosunovas lekcija-performance
20:30-23:00 catwalk un DJ sets, piedaloties Elzai Sīlei, BMWAudi, nihiti/Viktor Timofeev
Kim? Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Smack Mellon Ņujorkā un Rīgas Tehnokultūras izpētes centru (RTRU) piedāvā performatīvu laboratoriju un atvērtas darbnīcas veida publisko programmu (Fortune) Telling. (Zombie) Coding. (Gelatin) Catwalking, ko veido Baltijas mākslinieces Darja Popolitova (Tallina), Elza Sīle (Cīrihe/Rīga) un Anastasija Sosunova (Viļņa).
Izmantojot trīs atšķirīgas izteiksmīgas mākslinieciskās pieejas, mākslinieces kopīgi pēta svaigākos postpadomju laikmeta kultūras un estētikas strāvojumus, sniedzot ieskatu animētu un performatīvu instrumentu pielietojumā Baltijas valstīs. Vairāku dienu laikā izveidotais Sīles darbu kopums (kā radīšanā piedalīsies virkne līdzautoru) pārtaps grīdas instalācijā un demonstrācijas “mēlē”, Sosunovas darbus “iedarbinās” mākslinieces “zombijlekcija” par autoritātes, nostaļģijas un maģiskās domāšanas saistību. Procesu noslēgs Popolitovas spekulatīvā trīsdimensionālo rotu darbnīca, ko vadīs ragana Serafita. Performatīvo procesu apvienojums (Fortune) Telling. (Zombie) Coding. (Gelatin) Catwalking iezīmē aprises, kā Baltijas (un plašākā mērogā visas Austrumeiropas) kultūras iekšpolitika vēsturiski sevi nošķīrusi no globālā Rietumnieciskā Cita.
Rīgas tehnokultūras izpētes centrs (RTRU) ir jauna platforma, ko vada kuratores Elizaveta Šneidermane (Ņujorka) un Zane Onckule (Rīga) pēc Rīgas laikmetīgā mākslas centra Kim? (www.kim.lv) pasūtījuma. RTRU ir vienlaikus pētniecības žurnāls, mākslas un tekstu izdevniecība un radošais centrs jaunu mediju attīstībai, un tā darbības mērķis ir laikmetīgās mākslas programmu veidošanā ieviest starpdisciplināru un uz tehnoloģiskiem risinājumiem vērstu pieeju.
Mākslinieču biogrāfijas:
Darja Popolitova (dz. 1989. gadā Silamē, šobrīd dzīvo un strādā Tallinā) ir laikmetīgā (rotu) māksliniece, kuras interešu lokā ietilpst digitālā kultūra, pseidomaģija un dažādi sociāli fenomeni. Popolitovas darbus raksturo ironisks skats uz tagadni, un tajos fikcija saplūst ar laikmetīgo rotu mākslu, digitālo amatniecību un video performancēm. Popolitovas darbi izrādīti izstādēs Arnemas muzejā Holandē (2020), Mākslas un dizaina muzejā Ņujorkā (2019), Mākslinieku savienības (Kustnerforbundet) galerijā Oslo (2018) un iekļauti Igaunijas Lietišķās mākslas un dizaina muzeja kolekcijā, Arnemas muzeja kolekcijā, kā arī privātās kolekcijās. Darja Popolitova saņēmusi Igaunijas Kultūrkapitāla fonda gada balvu (2020), Kultūras ministrijas un Adamsona-Erika stipendiju (2018), kā arī Jaunā rotu mākslinieka stipendiju (2015). Šobrīd studē Igaunijas Mākslas akadēmijas doktorantūrā.
Elza Sīle (dz. 1989 Rīgā, šobrīd dzīvo un strādā Cīrihē) strādā ar iespējamību sarakstu (izvēlni), kas sastāv no vienībām un to izspēlēm (komplektiem). Apvienojot analītisko dalījumu ar mentālo iztēli, viņa veido psihotelpisko tipoloģiju leksiku plūsmā. 2019. gadā ieguvusi maģistra grādu Fine Arts ZHdK, Cīrihē. 2022. gada septembrī-oktobrī Sīle atrodas ISCP rezidencē Ņujorkā Kim? Rezidences Balvas 2022 ietvaros. Pēdējās personālizstādes: Kim? Laikmetīgās mākslas centrs (2022), GALERIE PHILIPPZOLLINGER (Cīrihe, 2021), unanimous consent (Cīrihe, 2020) un Kulturfolger Zürich (2020). Piedalījusies duo un grupas izstādēs, to vidū Haus Konstruktiv (Cīrihe, 2022), Misako & Rosen (Tokija, 2022), Kim? Laikmetīgās mākslas centrā (Rīga, 2020); Kunsthalle Zurich (Cīrihe, 2020); Hamlet (Cīrihe, 2020) un Galerie Kirchgasse (Stekborna, 2020). 2020. gadā saņēma Zurich Werkschau mākslas balvu un 2021. gadā Cīrihes pilsētas stipendiju.
Anastasija Sosunova (dz. 1993. gadā Ignalinā, šobrīd dzīvo un strādā Viļņā) ir vizuālā māksliniece, kas strādā starpdisciplināri, savus darbus veidojot ar videomākslas, instalāciju, tēlniecības, grafikas un tekstu palīdzību. Sosunovas mākslā savijas personiskais naratīvs, politiski mīti un kolektīvo vienošanos pētniecība, radot visaptverošus stāstus par nākotnes kopienām un identitātēm. Sosunovas personālizstādes un duo-izstādes bijušas skatāmas mākslas institūtā SixtyEight Kopenhāgenā (2022), Britta Rettberg Minhenē, programmā Screens Series Ņujorkas Jaunajā muzejā, Swallow Viļņā (2021), Kogo Gallery Tartu (2019) un mākslas telpā Editorial Viļņā (2018). Viņas darbi iekļauti izstādēs Viļņas Nacionālajā mākslas galerijā, Osnabrikas Mākslas muzejā (2022), Pompidū centra programmā Prospectif Cinéma Parīzē, galerijā FUTURA Prāgā, 14. Baltijas triennālē Viļņā (2021), otrajā Rīgas Starptautiskajā laikmetīgās mākslas biennālē (2020), kā arī citur. Sosunovas teksti publicēti izdevumā Express Method (2021) un digitālajā mākslas grāmatā Detox Siblings (2019). 2018. gadā Sosunova ieguva JCDecaux balvu.
Pasākums tiek veidots projekta BETWEENNESS: TECHNOCULTURE & THE BALTICS ietvaros.
Projekta partnerinstitūcijas: Kim? Laikmetīgās mākslas centrs (Rīga), Temnikova & Kasela Gallery (Tallina), Artnews.lt, Echogonewrong.com (Viļņa), Rupert mākslas un izglītības centrs (Viļņa).
Galvenais atbalstītājs: Baltijas Kultūras fonds