Kim? Laikmetīgās mākslas centrs
Dafna Maimona “Ģimenes bizness: strāvas pārrāvums”

Kim? piedāvā somu-ebreju mākslinieces Dafnas Maimonas personālizstādi “Ģimenes bizness: strāvas pārrāvums” Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros. 

“Ģimenes bizness: strāvas pārrāvums” ir pēc kārtas ceturtā izstāžu un performanču sērijā, kuru iedvesmojusi autobiogrāfiska un mikrovēsturiska ģimenes biznesa izpēte par Somijas pirmo kebabu un falafelu restorānu Orient Express, kuru atvēra mākslinieces, pēc izcelsmes ebrejs, tēvs 1985. gadā un kas iepazīstināja somus ar Tuvo Austrumu delikatesēm. Izstādes Rīgas versijā māksliniece radījusi performatīvu telpu, kuru veido balsis un atmiņas par sievietes lomu ģimenē un varas attiecībām un kas iekļaus vietējos stāstus un dalībniekus. Atjaunotā Orient Express instalācijuKim? ik nedēļu aktivizēs dalībnieku grupa vai – drīzāk – restorāna darbinieki, kas pārņems biznesa funkcijas savās rokās. Šajā dumpīgajā un rotaļīgajā operācijas stāvoklī sievietes pagātne tiek no jauna iztēlota un izspēlēta atbrīvojošā veidā, ļaujot cerēt uz jaunām varas attiecībām nākotnē. 

“Ģimenes bizness: strāvas pārrāvums” ir ilgtermiņa darba kulminācija; pirms dažiem gadiem Maimona atrada visai savādu lielbudžeta reklāmu no 1986. gada, kuru producēja viņas tēvs un kas dinamiskā stāstā izmantoja viņa paša eksotismu, lai Somijā reklamētu savu kebabu restorānu. Izmantojot šo video relikviju un savas atmiņas, māksliniece sāka strādāt pie reklāmas pārveidošanas un no jauna iztēlojās restorānu.

Šobrīd Orient Express eksistē pasaulē, kas atrodas pāri kapitālam. Vispirms restorāns tika uzbūvēts Lilith Performance Studio (Malmo) telpā kā performance Orient Express Yourself. Tā bija aprīkota ar funkcionējošu virtuvi, ko papildināja “restorāna darbinieki”, kuru uzdevums bija pārdot falafelus apmaiņā pret skatītāju pašu vārdiem. Pircēji maksāja cenu, kas svārstījās no 15 līdz 299 vārdiem, un atbildēja uz jautājumiem, kas atsaucās uz ģimenes atmiņām un dzimumu lomām, kā arī destruktīvo patriarhālo struktūru ietekmi. Viņu izgaismotās atmiņas iekustināja dalītu un intīmu telpu starp svešiniekiem. Dažus mēnešus vēlāk Orient Express paplašināja savu darbību uz Galerie Wedding (Berlīne), kur instalācija darbojās kā sen pazudušā restorāna spokainā atmiņa. Šoreiz falafeli tika pārdoti tikai atklāšanas intervālos un vārdiskie maksājumi tika ierakstīti vecā kasešu magnetafonā. Izstādesnoslēgšanā restorāns atkal apkalpoja cilvēkus ar performanci ”Pēc darba laika” (eng. “After Hours”). Tai Maimona sarakstīja absurdu kustību scenāriju ar darbībām, ko darbinieki veic pēc restorāna slēgšanas. Viens no pienākumiem bija pārskaitīt kasi – vārdus, kas tika savākti izstādes atklāšanā un kas tika atskaņoti performancē kā izkaisītas atmiņas jaunai publikai.

 

Izstāde radīta, sadarbojoties Kim? Laikmetīgās mākslas centram, Lilith Performance Studio, Galerie Wedding, SIC Space un tā veidota Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros. Īpašs paldies Zanei Onckulei, Solvejai Ovesenai Helvegai, Jonatanam Habibam Engkvistam.

 

 

 


Izstāde tapusi Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros.