Kim? Laikmetīgās mākslas centrs
Jauši dzirdēt (Overheard): sarunu sērija ar Īanu Rozenu, Tobiasu Kasparu, Ellenu Blumenšteinu un Forestu Nešu

Sarunu sērija Zoom: Īans Rozens (Ian Rosen, Misako & Rosen, Tokija), Tobiass Kaspars (Tobias Kaspar, Cīrihe), Ellena Blumenšteina (Ellen Blumenstein, Imagine The City, Hamburga), Forests Nešs (Forrest Nash, Contemporary Art Daily, Losandželosa) sarunā ar Zani Onckuli (Kim?)

 

Reģistrēties sarunām iespējams spiežot uz linkiem:

 

17. jūnijā plkst 18.00 (EEST)– Ellena Blumenšteina

6. maijā plkst. 12.00 (EEST) – Īans Rozens
13. maijā plkst. 19.00 (EEST) – Tobiass Kaspars
27. maijā plkst. 20.00 (EEST) – Forests Nešs

 

 

 

Ja pandēmijas lēnās, bet noteiktās atkāpšanās prognozes Eiropas ietvaros atbilst patiesībai, plaukstošais maija mēnesis uzrādīs pāreju jaunās normalitātes virzienā: atpakaļ darba telpā, studijā vai jebkurā citā radošās un ne-radošās ražošanas zonā. Nolūkā atzīmēt šo laiku pirms (vēl lielā mērā eksistējot paralēlās realitātes režīmā ekrāna tuvumā), Kim? piedāvā sarunu sēriju ar institūcijas sadarbības partneriem, kas laipni atsaukušies šim aicinājumam.

 

Aizņemoties no vārda “noklausīties” jeb “nejauši dzirdēt” (proti, tās sociālās situācijas, kurās kāds uzķer runu vai runātāju bez / ar iepriekšēja nolūka vai runātāja nojausmas par to), šīs sarunas – ne lekcijas vai prezentācijas – ir veidotas nolūkā sniegt iespēju kultūras nozares pārstāvjiem tiešsaistē tām pievienoties un (jauši) noklausīties. Ar sarunas partneri Rīgā (un cerībā uz atbilstošiem interneta sakariem), sarunas tiks translētas no Tokijas, Cīrihes, Hamburgas un Losandželosas un apskatīs plašu tēmu loku, to vidū: galerijas darbība un tās funkcijas (Misako & Rosen), mākslinieka studijas prakse šodienā (Tobiass Kaspars), virtuālās mākslas plaformas politika (Contemporary Art Daily), kā arī jaunas un inovatīvas pieejas kultūras un pilsētas attīstības procesu sinhronizēšanā (Imagine The City).

 

Nolūkā imitēt noklausīšanās aktu, auditorija tiek aicināta iesniegt savus jautājumus (latviešu, krievu un angļu valodās) un citas ar sarunas tēmu saistītas piebildes kādu brīdi – dienu vai divas – pirms katras no gaidāmajām sarunām (jautājumu un atbilžu sadaļa sarunu noslēgumā nav paredzēta), rakstot uz kim@kim.lv. Sarunu garums ir nepilna stunda. Tās tiks ierakstītas un vēlāk augšupielādētas www.kim.lv

 

Sagaidot mūsu runātājus, aicinām iepazīties ar zemāk iekļautām izvērstām biogrāfijām:

 

 

Ellena Blumenšteina. Foto: Tomass Hampels.
 

Ellena Blumenšteina (dz. 1976) Hamburgā un Berlīnē bāzēta kuratore. Kopš 2017 gada jaunās un eksperimentālas kultūras programmas “Iztēlojies pilsētu” (ImagineTthe City) ietvaros veido jaunus paraugformātus, mākslai un pilsētplānošanai satiekoties, veidojot jaunas ilgtermiņa stratēģijas Hamburgas Hāfensitijai. Programmas mērķis ir agrīni un ilgtermiņā ieviest mākslas perspektīvas urbānās attīstības procesos un nostiprināt kultūru kā neatņemamu pilsoniskās sabiedrības sastāvdaļu. Šim nolūkam kuratore Ellena Blumenšteina kopā ar Hamburgas kultūras profesionāļiem un starptautiskiem radošajiem spēkiem strādā, lai kopā radītu fiktīvus pasākumus, ar kuru palīdzību dažādas lietotāju grupas varētu nonākt savstarpējā saskarē. Paralēli “Iztēlojies pilsētu” programmai, Blumenšteina šobrīd ir izstāžu darba teorijas un prakses viesprofesore Nirmbergas Tēlotājmākslas akadēmijā. No 2012. gada līdz 2016. gadam Ellena Blumenšteina vadīja KW Laikmetīgās mākslas institūta programmu Berlīnē, reizē producējot mākslinieku Kaddera Attias (2013), Lizijas Fitčas, Raiena Trekārtina (2014) un Renzo Mārtensa (2015) personālizstādes un tematiskās izstādes Real Emotions. Thinking in Film (sadarbībā ar Fransu Rodenkirkenu un Danieu Tiradellisu, 2014), Under Weapons. Fire & Forget (sadarbībā ar Danielu Tiradellisu, 2015) un Secret Surface. Where Meaning Materializes (sadarbībā ar Ketrīnu Vudu, 2016). Iepriekš viņa ir formulēja koncepciju projektiem “Dokumenta Kāselē” (2012), Islandes paviljonam Venēcijas biennālē (2011) un ZKM Mākslas un mediju centram Karlsrūē (2006), kā arī muzejiem Spānijā, Portugālē, Brazīlijā un ASV. Viņas kuratoriālais darbs ir saistīts ar jauna formāta kultūras satura izveidi un tā mediāciju. Plašāk: https://imaginethecity.de/en. Ellena Blumenšteina ir viesojusies Rīgā, Kim? Laikmetīgās mākslas centrā, piedaloties sarunu ciklā “Vakariņas patiesības gaismā”(2011), kā arī sniegusi lekciju Latvijas Mākslas akadēmijas studentiem (2011).

 

 

Īans Rozens. Porteta autors: AI, avots: https://ai-art.tokyo/en/#/, 2020.
 

Īans Rozens (dz. 1977. g.) ir mākslinieks un galerists Misako & Rosen galerijā Tokijā. Viņa darbi ir izstādīti tādās vietās kā Midway Contemporary Art Mineapolisā, The Finley galerijā Losandželosā, Kristina Kite galerijā Losandželosā, Kim? Laikmetīgās mākslas centrā Rīgā, SUPER OPEN STUDIO Sagamiharā, Japānā un Ulrich Heimer Vīnē. Pēdējos 17 gadus strādājot laikmetīgās mākslas jomā Tokijā, sākotnēji kā jaunās un nu jau nozīmīgās Taka Ishii Gallery direktors (2002-2012), pēc tam kā Misako & Rosen galerijas līdzdibinātājs (2006 – šobrīd), Rozens ir cieši iesaistījies komerciāli dzīvotspējīga alternatīva laikmetīgās mākslas izplatīšanas modeļa attīstībā no relatīvi perifēras ģeogrāfiskās novietnes. Tajā pašā laikā kā praktizējošs mākslinieks viņš ir sadarbojies ar vietējām un starptautiskām mākslinieku veidotām vietām un bezpeļņas organizācijām. Rozens ir izveidojis neformālu jauno galeriju asociāciju New Tokyo Contemporaries (kuru veido 6 otrās paaudzes Tokijā bāzētas laikmetīgās mākslas galerijas), kā arī strādājot ar Ņujorkā bāzēto bezpeļņas organizāciju NADA (New Art Dealers Alliance), kopā ar kolēģiem Rozens ir izdevies izstrādāt alternatīvas stratēģijas, lai izveidotu starptautisku līdzīgi domājošu vietu, mākslinieku, kuratoru un rakstnieku kopienu, lai izveidotu kultūras kontekstu mākslai, kas radīta mūsu dažādajās, gaužām specifiskajās, reizē starptautiski labi zināmajās vietās. Plašāka informācija: https://www.misakoandrosen.jp/en/. Savulaik īsu brīdi Rozens ir dzīvojis Rīgā un nesenākā pagātnē sadarbojies projektos ar kuratori Zani Onckuli un Kim?.

 

 

Tobiass Kaspars, Epicenter, 2019, Galerie Peter Kilchmann, Cīrihe.
 

Tobiass Kaspars (dz. 1984) dzīvo un strādā Rīgā un Cīrihē. Tobiasa Kaspara prakse nav skeptiska, savrupa pozīcija, tā drīzāk atklāj neierobežotus resursus mākslas struktūrās un stāstos. Kasparu fascinē mehānismi, kas formē vērtību radīšanas un gaumes veidošanās procesus – kad tiek pievienota simboliskā vērtība un radīta vēlēšanās. Viņa darbi demonstrē interesi stilu un modes kultūras pārneses procesos. Modes mehānisms, tā pārsteidzoši pavedinošais spēks, radīt vēlmi būt kādam citam, un iespējas, ko tas rada – iemiesot un stimulēt citas identitātes ir viens no galvenajiem atskaites punktiem viņa praksē. 2016. gada pavasarī Tobiass Kaspars radīja 24 stundu izstādi The Street Romas filmu studijā Cinecittà Film Studios. 2012. gadā Tobiass Kaspars aizsāka savā vārdā nosauktu džinsu līniju, un kopš 2009. gada viņš ir viens no brīvā laika pavadīšanai veltītā astoņu numuru žurnāla PROVENCE izdevējiem. Viņš ir arī Latvijas Institūta Romā idejiskais autors un dibinātājs. Tobiasa Kaspara darbi izstādīti dažādās mākslas institūcijās, tostarp Varšavas Modernās mākslas muzejā (2016), Istituto Svizzero di Roma (2015), CCA Wattis Institute for Contemporary Art (2015), personālizstādes Sanpaulu (2015), CAFAM biennālē Pekinā (2014), Kunsthalle Wien (2014), Kunsthalle St. Gallen (2014), Midway Contemporary Art Mineapolisā (2013), Artists Space Ņujorkā (2013), Palais de Tokyo Parīzē (2012), Kunsthalle Zürich (2011), Kunsthalle Basel (2011), Museum Hamburger Bahnhof Berlīnē (2011), Kunsthaus Bregenz (2011), Künstlerhaus Stuttgart (2010). Plašāka informācija: https://www.tobiaskaspar.com/, https://www.peterkilchmann.com/tobias-kaspar. Kim? Laikmetīgās mākslas centrs sadarbojies ar Tobiasu Kasparu organizējot izstādes “ĪPAŠUMS / Rudens” un “ĪPAŠUMS / Vasara daļas (2019), kā arī mākslinieka personālizstādi (2017).

 

 

CAD, 2020.
 

Forests Nešs ir Contemporary Art Daily platformas dibinātājs un izpilddirektors bezpeļņas organizācijā, kas to producē. Nešs turpina pildīt redaktora pienākumus gan Contemporary Art Daily, gan arī Contemporary Art Quarterly – individuālo mākslinieku prakses dziļo arhīvu dokumentācijas sērijas. Contemporary Art Daily, viena no visvairāk apmeklētajām saitēm internetā, kas veltīta laikmetīgajai mākslai, strauji nostriprinājusi sevi kā vienu no vadošajām mākslas mediju institūcijām, līdztekus tām, kuru saturam regulāri seko līdzi gan mākslas profesionāļi, gan mākslas cienītāji. Contemporary Art Group’s visredzamākais projekts – interneta vietne Contemporary Art Daily kopš 2008. gada rudens katru dienu publicē vismaz vienas tajā brīdī notiekošas izstādes dokumentāciju. Tā šobrīd ir viena no populārākajām laikmetīgās mākslas interneta vietnēm, piesaistot aptuveni 1 miljonu apmeklētāju katru gadu. Contemporary Art Daily 2012. gadā kļuva par bezpeļņas organizāciju, lai būtu iespējams sākt darbu pie sava otrā vērienīgā projekta Contemporary Art Quarterly, kā ietveros tiek publicēti individuālo mākslinieku dziļie arhīvi. Sešpadsmit arhīvi, kas jau šobrīd ir izveidoti satur vairākus tūkstošus bilžu un video dokumentāciju no simtiem izstāžu un citu projektu. Šie brīvi pieejamie arhīvi ir būtiski iespaidojuši publikas zināšanas par māksliniekiem, ar kuriem Contemporary Art Daily ir sadarbojušies, un pamudinājuši kuratorus un citus profesionāļus veikt izpēti. Pēdējo 11 gadu publicēšanas laikā, Contemporary Art Daily ir sasniedzis apjomīgu arhīvu ar izstāžu dokumentāciju, saņemot daudz atsaukmes, ka cilvēki to izmanto kā izpētes rīku. Kad kāds vēlas iepazīties ar kāda laikmetīga mākslinieka praksi, Contemporary Art Daily nereti ir vietne, ar ko viņi izvēlas sākt. Jāatzīst, ka Contemporary Art Daily netika šim mērķim izveidots, jo kā izdevējplatforma, uz katras publicētas izstādes dokumentāciju, nākas atteikt simtiem ievērības cienīgu pieteikumu. Kopš 2014. gada Contemporary Art Daily vietnē ir publicētas pieci Kim? organizēti projekti. Plašāk: https://contemporaryartdaily.com.