Kim? Laikmetīgās mākslas centrs
Elzas Sīles personālizstāde “Bi-Dža, Ge-Ilk, Mir-Nul”

“Bi-Dža, Ge-Ilk, Mir-Nul”
Elzas Sīles personālizstāde

 

2022. gada 3. jūnijs – 14. augusts
Norises vieta: Kim? Laikmetīgās mākslas centrs, Rīga
Kuratore: Zane Onckule

 

Kim? Laikmetīgās mākslas centrs piedāvā “Bi-Dža, Ge-Ilk, Mir-Nul” – līdz šim lielāko Rīgā dzimušās mākslinieces Elzas Sīles personālizstādi.

 

“Bi-Dža, Ge-Ilk, Mir-Nul” tapšanu iezīmējusi autores atgriešanās pie agrīni piedzīvotas saskares ar kriptisko Latvijas padomju enciklopēdijas saturu. Nostalģijas, no vienas puses, un kritiskas izvaicāšanas, no otras, puses pārņemta, šī izstāde atkāpjas no stingrās (alfabētiskās) sējumu struktūras, lai Sīles redakcijā un izstādes telpu perimetrā pieteiktu šodienas kontekstā aktualizētu nozīmju-kategoriju kopas.

 

Didaktiskas ideoloģiskas sistēmas, kas masveida izplatības kontekstā tiek reizē slēptas un prezentētas, šeit kalpo par ierosmi jaunu darbu vienībām. Sīles pozīcija, ka jautājums par apzinātas izvēles virzītu iestāšanos pret populistiskiem uzskatiem nav atdalāms no indivīda kritiskās un radošās pozīcijas, sniedz papildu vērtību “Bi-Dža, Ge-Ilk, Mir-Nul” ideoloģiski iekrāsotajam kontekstam.

 

Sīles darbi turpina apšaubīt varu/vareno izmantoto retoriku, atsedzot to kā bailēs, melos un maldos eļļotu mehānismu. Tapšanas procesā atduroties pret kultūrnaratīvā dominējošiem ideoloģiskajiem konfliktiem, izstādes darbu pamatā nolasāmie vizuālie kodi iedalāmi pēc to mnemoniskajiem, semantiskajiem un formālajiem paņēmieniem. Līdznostādot krimināla rakstura notikuma vietas, laboratoriskas vides un “mākoņu” zonēšanu dzelzs priekškara ielocēs, Sīle pilda robus starp tām, dodot mājienus par nepieciešamību pārskatīt tajos ietverto retoriku.

 

Aizbildinoties ar astoņus, deviņus gadus veca bērna saskari ar biezo, smago, bībelisko enciklopēdiju, Sīle to pārceļ šodienas realitātē, lai atsegtu mudžekļaino – apzināto un neapzināto – sabiedrības attiecību bagāžu ar pagātni. Uz joprojām nerimstošās, asiņainās konfrontācijas Eiropā fona šāda veida pārdomas kļūstvēl skaudrākas.

 

“Bi-Dža, Ge-Ilk, Mir-Nul” sastāv no trīs sējumiem.

 

Pirmais (“Bi-Dža”) ir veidots no lielformāta paneļiem ar ādas pārklājumu. Tajos redzami vizuāli naratīvi nelielu attēlu un teksta aplikāciju formā. Vienlaikus tie ir karikatūra par tēmu “terapeita-dīvāns-satiek-padomju-dzīvokļa-durvju-polsterējumu-satiek-enciklopēdijas-muguriņu”.

 

Otrais (“Ge-Ilk”) ir “speciālā operācija”, kas norisinās uz vidēja formāta alumīnija plāksnēm. Lai gan zīme, ko Sīle uz tām atstājusi, ir heterogēns krāsainu, pusšķidru materiālu sajaukums, kas izgreznots arī ar želatīnu/grafīta zīmuli, galvenais vēstījums te atgādina par kara laika maldināšanas stratēģiju kamuflāžas tehnikām (Otrais pasaules karš, Aukstais karš, tagadējais…).

 

Trešo (“Mir-Nul”) var uzlūkot kā limitētu cuteness. Pārsteidzīgi, jo šī darbu kopa radusies, lietojot spēku un gleznas standartizēto rāmi un to saturošo krāsu kārtu reducējot uz vienu, šauru dimensiju. Sarullēta un uzstutēta uz tievas nūjiņas, apgleznotā virsma pārtop “kaķastē”.

 

Apzināts pretstats Sīles darbu atsaucēm, kurus virzījušas balto vīriešu noteiktā, klaji apšaubāmā pasaules kārtība, “Bi-Dža, Ge-Ilk, Mir-Nul” autoru kolektīvs – to vidū Elza Sīle, Maja Lama (Maya Lama), Evija Sīle, Ludmila Ivaščuka, Zane Onckule, Evita Goze un Elīna Drāke – ieņem ar sievieti identificētu pozīciju.

 

Latvijas padomju enciklopēdija ir latviešu valodā sarakstīta universāla enciklopēdija 10 sējumos, kas publicēti no 1981. līdz 1988. gadam. Tajā iekļauts aptuveni 60 000 šķirkļu, 20 000 ilustrāciju un vairāk nekā 600 karšu. Enciklopēdija bija iecerēta kā visaptverošs visu zināšanu nozaru atlass, kurā, paredzami, ideoloģisks uzsvars tika likts uz tā laika padomju ietekmes sfērā radītajām publikācijām. Enciklopēdija iznāca sekojošos sējumos – turpinājumos: “A-Bh” (1981), “Bi-Dža” (1982), “Dže-Hain” (1983), “Hait-Karta” (1983), “Karte-Lauk” (1984), “Latvijas PSR” (1984), “Lauk-Monr” (1985), “Mons-Plato” (1986), “Platp-Singa” (1986), “Singo-Trien” (1987), “Tries-Žvīgu” (1987), papildsējums (1988).

 

Biogrāfija

 

Elza Sīle (CH/LV) strādā ar iespējamību izvēlni, kas sastāv no vienībām un to izspēlēm (komplektiem). Apvienojot analītisko dalījumu ar mentālo iztēli, viņa veido psihotelpisko tipoloģiju leksiku plūsmā. 2019. gadā ieguvusi maģistra grādu Fine Arts ZHdK, Cīrihē. Septembrī Sīlei paredzēta rezidence Ņujorkas ISCP, kas sagādāta ar Kim? Laikmetīgās mākslas centra palīdzību. Pēdējās personālizstādes: GALERIE PHILIPPZOLLINGER (Cīrihe, 2021); unanimous consent (Cīrihe, 2020) un Kulturfolger Zürich (2020). Piedalījusies duo un grupas izstādēs, tostarp Haus Konstruktiv (Cīrihe, 2022); Misako& Rosen (Tokija, 2022); Kim? Laikmetīgās mākslas centrā (Rīga, 2020); Kunsthalle Zurich (Cīrihe, 2020); Hamlet (Cīrihe, 2020) un Galerie Kirchgasse (Stekborna, 2020). 2020. gadā Elza Sīle saņēma Zurich Werkschau mākslas balvu un 2021. gadā – Cīrihes pilsētas stipendiju.

 

Atbalstītāji: Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Pro Helvetia, Arhitektu birojs “SZK un Partneri”, Galerie Philippzollinger, Arterritory.com, “Kokmuižas alus”, “Gardu muti”.

 

Pateicības: Dāvis Bikšus, Tīna Bērziņa, Aleksandra Sīle, Evija Sīle, Justīne Indzere, , Emīls Jansons, Aleksandrs Karpavičius, Jānis Krauja, Toms Ķelderis, Laimdota Malle, Patrīcija Migliniece, Patriks Palsāns, Matīss Edvards Pauls, Letīcija Priedīte, Emīlija Rižus, Beatrise Šulte, Frīda Šulte, @metazoa2000, @pauls_raimonds.