Sestdien, 1. maijā 19:00 ASV kultūras mēneša „Made in the USA” ietvaros ikviens interesents aicināts noklausīties amerikāņu fotogrāfa Ārona Šūmana (Aaron Schuman) lekciju „Viss, kas reiz bija krāšņs: jaunā amerikāņu fotogrāfija”. Šūmana lekciju un izstādi „Reiz Rietumos”, kas no 17. aprīļa līdz 9. maijam apskatāma Kim? / FK galerijā, atbalsta ASV vēstniecība Latvijā. Lekcija tiek organizēta sadarbībā ar biedrību ISSP. Īpašs paldies aviosabiedrībai airBaltic, kuras lielā pretimnākšana ļāvusi gaisa satiksmes traucējumu dēļ iepriekš atcelto Ārona Šūmana vizīti Latvijā pārcelt uz maija pirmajām dienām.
1938. gadā amerikāņu fotogrāfs Vokers Evanss (Walker Evans, 1903-1975) publicēja grāmatu „Amerikāņu fotogrāfijas” (American Photographs). Šis vērienīgais Evansa darbu apkopojums piedāvāja unikālu vizuālo izteiksmes līdzekļu krājumu un ar laiku kļuva par vienu no „amerikāņu” fotogrāfijas stūrakmeņiem. Grāmatas ievadvārdos rakstnieks, impresārijs un mākslas lietpratējs Linkolns Kirsteins raksta: “[Vokeru Evansu] var uzskatīt par neķermenisku pētīgu aci, par sazvērnieku pret laiku un tā veseriem. … Šajā grāmatā ir atrodamas liecības par laikmetu pirms nenovēršamā sabrukuma. Evansa attēli runā par posta un savtīguma simptomiem, kas izraisīja iznīcību, un izdzīvojušajiem tā glabās liecības par visu, kas reiz bija krāšņs.”
Pēdējos divos gados ekonomiskais, sociālais, kultūras un politiskais klimats Amerikā un pasaulē kopumā it bieži ir salīdzināts ar Evansa dokumentēto Lielo depresiju. Par spīti tam, ka esam pārdzīvojuši ne tikai Lielo depresiju, bet arī visu divdesmito gadsimtu, iznīcības un savtīguma simptomi ir vērojami no jauna. Jau atkal mēs dzīvojam laikmetā, kas šķietami draud ar „nenovēršamu sabrukumu”. Lekcijā „Viss, kas reiz bija krāšņs: jaunā amerikāņu fotogrāfija” Šūmans pētīs paralēles starp šodienas un Evansa laika fotogrāfiju un Ameriku, kā arī pievērsīsies vērienīgā Evansa darba ietekmei uz amerikāņu laikmetīgo fotogrāfiju.
Lekcija „Viss, kas reiz bija krāšņs” pavisam noteikti nav iecerēta kā sentimentāls aicinājums fotogrāfijai (un Amerikai kopumā) atgriezties pagātnē. Taču apzināti vai nē, visi fotogrāfi, kas lekcijā tiks aplūkoti, katrs savā īpatnējā veidā aplūko tēmas, pavedienus, simbolus, „noteiktus skatus, [un] noteiktas pagājušās un esošās amerikāņu civilizācijas relikvijas”, kas pirmo reizi tika ieraudzītas Evansa darbos. Arī šodienas fotogrāfija ir kā „pētīga acs”, kas fiksē, liecina, un vāc trofejas no sava nedrošības laikmeta tiem, kas izdzīvos. Gluži kā Evanss, mūsdienu fotogrāfi ir gan stiprinājuši amerikāņu fotogrāfiju, gan no jauna definējuši savu zemi – konceptuāli, estētiski, politiski, vēsturiski, fotogrāfiski – pārdefinējuši to laikmetīgos jēdzienos, godinot Amerikas Savienotās Valstis un fotogrāfiju „ar visām tās skaidrajām, derdzīgajām un skaistajām detaļām, atklāto tās vājprātu un nožēlojamo krāšņumu.”
Ārons Šūmans ir amerikāņu fotogrāfs, redaktors, rakstnieks un kurators. Studējis Ņujorkā un Londonā. Viņa darbi ir publicēti tādos pazīstamos izdevumos kā Photoworks, ArtRevies, Modern Painters, HotShoe International, Creative Review, The British Journal of Photography, The Face, DayFour, The Guardian, The Observer, The Sunday Times u.c.