Kim? Laikmetīgās mākslas centrs
“Jauna adrese: ĒDENE”

Starptautisks laikmetīgās mākslas festivāls un performanču programma

 

Atklāšana: 7. jūnijs, 2024
Norise: 8. jūnijs – 28. jūlijs, 2024
Vieta: Hanzas 22, Rīga

 

Dalībnieki:

Jānis Dzirnieks (LV), Santa France (LV), Kaspars Groševs (LV), Skajs Hopinka (Sky Hopinka, ASV), Laura Kaminskaite (LT), Saņa Kantarovskis (Sanya Kantarovsky, ASV), Nikita Kadans (Nikita Kadan, UA), Viktors Timofejevs (ASV/LV), apvienība “Tīrkultūra” (Rolands Pēterkops, Emīls Jansons, Emīlija Didžus, Reinis Semēvics, Maikls Holands, LV), Agate Tūna (LV),  Evita Vasiļjeva (LV/FR), Jonass Vendelīns (Jonas Wendelin, DE) un Evita Mandži (Evita Manji, GR), Young Boy Dancing Group (YBDG).

 

Festivāla kuratores: Evita Goze, Žanete Liekīte, Zane Onckule

Festivāla direktore: Zane Čulkstēna

Dizains: Krišs Salmanis

Komunikācija: Austra Stupele

Projekta vadība: Katrīna Jauģiete, Žanete Liekīte

 

Izstādes darba laiks:

Trešdiena – piektdiena 14.00–19.00

Sestdiena 12.00–19.00

Svētdiena 12.00–17.00

Slēgts: 22.–23. jūnijā

 

 

Atzīmējot 15 pastāvēšanas gadus, Kim? Laikmetīgās mākslas centrs nāk klajā ar ikgadēju starptautisku laikmetīgās mākslas festivālu Rīgā. Kopš publiskās darbības uzsākšanas 2009. gadā Kim? ir saglabājis reģiona mākslas norisēs nozīmīgas platformas statusu, konsekventi sniedzot pārdomātu ieguldījumu laikmetīgās mākslas programmās. Svinot jubileju un apcerot nākotnes darbības virzienus, Kim? paplašina fizisko un saturisko vērienu, piesakot un iesildot topošās jaunās telpas – vēsturisku ēku pirms pārbūves un tai pieguļošo iekšpagalmu Hanzas ielā 22, iezīmējot svinīgu brīdi ne tikai institūcijai, bet arī Latvijas un Baltijas mākslas ainai kopumā.

 

Ap to laiku, kad Kim? vēra durvis toreizējā radošajā kvartālā Spīķeros, amerikāņu mākslas vēsturnieks Deivids Joselits (David Joselit) izdevumā Grey Room publicēja rakstu Institutional Responsibility: The Short Life of Orchard, kas bija veltīts tobrīd lielpilsētā jau neeksistējošai mākslinieku vadītai telpai Orchard. Lai arī krietnā attālumā un funkcionējot pēc citiem nosacījumiem, šādu neskaitāmu telpu pastāvēšanas trauslums mākslas pārsātinātajā nozares infrastruktūrā nav mazāk aktuāls arī šeit un šodien. “ĒDENES” un īpaši Kim? nosaukumā ietvertā jautājuma griezumā ar pateicību vēršamies pie simtiem indivīdu, bez kuru palīdzības mūsu “institucionālās” jeb “arhitektoniskās” aprises netiktu nodrošinātas, un, kas būtiski, – netiku turpinātas. Šī nepārtrauktība tās dažādajās izpausmēs un (bez)limita darbošanās dzinuļa “ĒDENES” ietvaros priekšplānā tiecas virzīt daudz izplūdušākas formas, ko šoreiz neatbalsta baltā kuba sargājošais, bet vienlīdz ierobežojošais rāmis. Kim?, kas esi un kas tālāk.

 

 

Konceptuāli un saturiski “ĒDENI” jaunajā adresē varētu uzskatīt par efemēru, vēstures slāņus uzsūkušu “izstādi-performanci”, kurā mākslinieki mērķtiecīgi pēta (no)skaņu un revibrācijas sociālās telpas ietvaros un veidus, kā ar imersīvas mākslas palīdzību panākt drošas telpas sajūtu neapdzīvojamā interjerā. Viens no jautājumiem, būvējot “ĒDENI”, ir saistīts ar bažām tikt no tās izraidītiem, jo kārdinājums skaniskajam, sanošajam un vēsturisko reliktu pieredzošajam paģēr aizstāt vizuālo jeb radīt tā efektu.

 

 

Dialogā ar autoriem Kim? 2024. gada festivāla tematisko arku iezīmē pievēršanās iluzorajiem pašreprezentācijas rīkiem, refleksijām par šodienas sabiedrību tās dažādajās izpausmēs, valdošajām ideoloģijām, publisko un privāto telpu. Te apvienojas jaunradīta skaņa un iekļaujošu pieredzi aktivizējoša instalācija (Evita Vasiļjeva), performatīvs radio signālus tverošs “Ēdenes kabinets” (Tīrkultūra), svaigi radīta vēsturiskas references saturoša videodarba pirmizrāde (Viktors Timofejevs), audiāli uzlādētu cilvēces agrīno arhitektonisko formu distopisks pārcēlums mūsdienās (Jonass Vendelīns un Evita Mandži), interjera apstākļos novietotas mūsdienu sabiedrības lielformāta klusējošas vanitas (Santa France), ēkas klejojumu rezultātā veidota vietai piesaistīta instalācija (Jānis Dzirnieks), tēlu veidošanas ilūzijas, sabiedrību, ideoloģiju un “sevi” pašu apcerošs video (Saņa Kantarovskis), pozitīvās-negatīvās telpas apcerošs, “spocisks” telpisks iekārtojums (Agate Tūna), priekšmetu, valodas, abstraktu formu un rutīnas vingrinājumos sakņota vietai piesaistīta instalācija (Laura Kaminskaite), skarbu sentimentu saturoša ieilgušo reģionālo konfliktu fiksējoša trausla liecība (Nikita Kadans), ritmisks ministāsts par koloniālās laupīšanas garīgajām sekām, sapludinātām ar zemi, debesīm, jūru, mītu un vietu (Sky Hopinka), kā arī  dziļi intīmas, seksuāli uzlādētas kolektīvās enerģijas-atklāšanas performances laikā ievāktu objektu konstelācija (YBDG), savukārt tradicionālāku mediju – mazo formu glezniecību – ienesīs autora (Kaspars Groševs) iesāktā sērija par veco vīru, kurš gāja-gāja, un nu jau ir atgriezies mājās – “Ēdenē”. Ekspozīcijas pieredzējumu papildina arī arhitektu biroja “Vilnis Mičulis” veidotais gaidāmās “Ēdenes” modelis, kas uzejams pastaigā pa izstādes telpām.

 

 

Nosaukums dod mājienu, ka sākumā bija vārds. “Jauna adrese: ĒDENE” ir literārā un iztēlotā mijiedarbe, kas, no vienas puses, uzrāda mākslas institūcijas dzīves ciklu, ģentrifikācijas un citu ārēju apsvērumu dēļ mainot mājvietas, caur to norūdoties, pilnveidojoties un augot. Vienlaicīgi nosaukums ietver arī pašcitējošu atsauci uz Kim? pirmsākumos, Spīķeru kvartālā 2010. gadā notikušu hepeningu, kad pamestā, kokiem un krūmiem pieaugušā spīķerī bez jumta blakus Kim? ēkai mākslinieku un scenogrāfu grupa (t.sk. arī šīgada “ĒDENES” dalībnieki) iekārtoja improvizētu viesnīcu – “Ēdeni”, kurā var ienākt un iziet, bet nevar uzturēties ilgstoši.

 

 

Festivāla patroni:
Novum Riga Charitable Foundation, Pillar

 

Atbalsta:
Kultūras ministrija, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Pro Helvetia, Absolut, Valmiermuiža

 

Informatīvie atbalstītāji:
Arterritory, Echo Gone Wrong, Radio SWH