Kim? Laikmetīgās mākslas centrs
Nika Mausa personālizstāde “Ielūgums etīdei”

Nika Mausa pieeja darbam ar vēsturiskām atsaucēm mākslinieciskas izpētes virzienā ļauj mainīt skatu uz tādām tradicionālām disciplīnām kā glezniecība un skulptūra, attālinoties no teorētisko pieņēmumu bagāžas un postmodernām apropriācijas stratēģijām. Nika Mausa darbos vēsturiskas atsauces tiek atsvešinātas no to oriģinālā konteksta, tās iekļaujot jaunā kolāžā, kurā jau pabeigti (izstāstīti) stāsti, caur laikmetīguma prizmu skatīti, tiek izgaismoti jaunas perspektīves rakursā. Mausa interese lietišķajā un dekoratīvajā mākslā, kā arī eksponēšanas formātā kā pastāvīgā metodoloģijā, izstādēs tiek iesaistīta formāla personiski kodēta konteksta izstrādē, caur kuru iespējams izprast vēstures nozīmi šodienas apzināšanā, uzsverot personīga vēstures lasījuma izstrādes nepieciešamību.

Nika Mausa piegājiena uzsvars veltīts vēstures “negadījumiem”, kas nereti ir būtiskāki par hrestomātiski svarīgiem un aprobētiem notikumiem. Atsevišķa uzmanība tajos tiek piešķirta diskursa virziena maiņām un to ierakstiem noteiktos objektos, valodas lietojumā vai reālos mākslas darbos. Šādu objektu izmantojums un valodas īpatnības var uzrādīt intelektuālu ziņkāri, kas līdzās lielu personību veidojošiem momentiem manifestējas paralēlā sižeta pierakstos.

Nika Mausa (*1980) jaunākās personālizstādes bija skatāmas 303 galerijā Ņujorkā (2012), Midway Contemporary Art Minneapolis (2011), FRAC Champagne-Ardenne (2011), Galerijā NEU Berlīnē (2010). Sadarbībā ar Kenu Okiši Niks Mauss izstrādāja sesto Ņujorkas izstāžu telpas White Columns ikgadējo grupas izstādi (2011). Niks Mauss tiek regulāri aicināts dalībai grupu izstādēs starptautiski atzītu mākslas institūciju izstāžu telpās visā pasaulē, to skaitā pieminama Nick Mauss dalība 2012. gada Ņujorkas Whitney bienālē. Pašlaik Niks Mauss ir viesprofesors HFBK, Hamburgas tēlotājmākslu augstskolā.

Jāņa Akuratera muzejā būs klausāms mākslinieka Karla Holmkvista (Karl Holmqvist) lasījums par Ezru Paundu (Ezra Pound), vorticismu un planētas nemieru, kā arī karsta groka pavadījumā tiks atskaņota mākslas zinātnieka Magnusa Šēfera (Magnus Schaefer) sastādīta mūzikas izlase, aptverot sekojošu autoru un apvienību kompozīcijas: Brian Eno, Fibo-Trespo, Eno/Moebius/Roedelius, Kjetl D Brandsdal, The Durutti Column, Grab Grab the Haddock, Gastr del Sol, Marine Girls, Microstoria, Gas, Robert Ashley, Young Marble Giants u.c.

 

WORD TEXT VORTEX

–Karla Holmkvista (Karl Holmqvist) lasījums

 

Prezentācijā-lasījumā, kas š.g. 9. februārī no plkst. 14.00 līdz 18.00 norisināsies Jāņa Akuratera muzejā, Berlīnē dzīvojošais zviedru mākslinieks Karls Holmkvists dalīsies izpētes materiālā par literāta Ezra Paunda dzīves un daiļrades aspektiem. Dzejnieka raksturīgā slaveni ietrenētā distancēti novērojošā nostāja savos rakstu darbos, kuros viņš bieži iekļāva netulkotus citātus oriģinālvalodās, kā arī citus tekstu aizņēmumus, noveda Paundu līdz dvīņu katastrofām, Musolīni fašistu režīma atbalstu Otrā pasaules kara laikā un tālāk sekojošu arestu ASV, kur Paunds tika apsūdzēts nacionālā nodevībā. Šie dramatiskie notikumi ir Karla Holmkvista prezentācijas orientācijas punkti, kā arī pārdomu par mākslas iespējamo pozīciju šodienas sabiedrībā, veicinātāji. Situācijā, kad māksla šķiet pozicionēta kaut kur starp elitāru izslēgšanu un demokrātisku instrumentu pašizpausmei, rodas jautājums, vai varbūt iespējami ir abi. Veids, kādā par to tiek runāts jeb valoda pati par sevi šķiet cirkulē kaut kur starp nevajadzīgu žurnālistu trūkumiem izteikties precīzi un nebeidzamajiem simbolismiem, dubultnozīmēm, divdomībām un idiomām, kas atrodamas dzejā (un citu sapņu dramaturģiju analoģijās).

Izraksti no šīs prezentācijas tiks publicēti izdevniecības JRP|Ringier sadarbībā ar Kunsthalle Zürich un Bergen Kunsthall veidotajā izdevumā, kas iznāks 2012. g. pavasarī.
Ieeja pasākumos bez maksas.

Karls Holmkvists (*1964) caur dažādu formātu (publikācijas, video, performances, instalācijas un skulptūras) izmantojumu strādā valodas eksperimentu nolūkiem. Holmkvista rakstīšanas veids balstīts plašā referenču sistēmas izmantojumā, kā arī atmiņas treniņu nolūkos, atkārtojot citātus un spēji mainot to sākotnējo nozīmi. Holmkvista darbu iespaido kolektīva rakstība, “atrastā” valoda, letrisms un cita rakstura mēģinājumi valodu vadīt automātiski, ignorējot tās linearitāti un racionalitāti. Karls Holmkvists daudzkārt piedalījies grupu izstādēs atzītās izstāžu telpās visā pasaulē, to skaitā “Illuminations” ietvaros, 2011. gada Venēcijas bienālē, The Serpentine galerijas Londonā organizētos “The Poetry Marathon” un “Manifesto Marathon” un “Ecstatic Alphabets”, kas 2012.g. maijā norisināsies Ņujorkas Modernā mākslas muzejā.

 

“Nepilnīgs Saraksts”, Vakara programma:

 

•    “Imperfect List”, Big Hard Excellent Fish, 1990
•    Vēstule no Dagobert Peche priekš Mathilde Junger, 1915
•    Jun Ropé reklāma
•    “Blazes”, Robert Breer, 1969
•    “Line”, Yvonne Rainer, 1969
•    “Feelings”, kadrs no Nina Simone dzīvā koncerta Montreux, 1976
•    “70”, Robert Breer, 1970
•    Izraksti no Giorgio de Chirico “Mysterious Baths”,
John Ashberry izpildījumā
•    “Dance Session 1”, Megan Sullivan, 2011
•    Bernadette Corporation modes skates dokumentācija
•    “Apple Cars Dokumentation”, Nina Könnemann, 2000


“Imperfect List”: film, video, and audio selected by Nick Mauss.   • “Imperfect List”, Big Hard Excellent Fish, 1990 • Letter from Dagobert Peche to Mathilde Junger, 1915 • Commercial for Jun Ropé • “Blazes”, Robert Breer, 1969 • “Line”, Yvonne Rainer, 1969 • “Feelings”, kadrs no Nina Simone dzīvā koncerta Montreux, 1976 • “70”, Robert Breer, 1970 • Fragments from Giorgio de Chirico “Mysterious Baths”, recording of John Ashberry reading from “Hebdomeros” • “Dance Session 1”, Megan Sullivan, 2011 • Documentation of fashion show of Bernadette Corporation • “Apple Cars Dokumentation”, Nina Könnemann, 2000